
5 sierpnia 2021 | 20:30
Kościół Rektoralny pw. Przemienienia Pańskiego
ul. Pijarska 2 | Kraków
Armonía Concertada w swojej pracy artystycznej kreuje przeszłość, która mogłaby się wydarzyć, pokazuje nowe początki i ciągi dalsze, zaprasza do podróży po hipotetycznym krajobrazie zbudowanym z prawdziwych danych i wiarygodnych świadectw. Daleki od podążania utartymi ścieżkami, duet nie tylko powraca do muzycznej przeszłości, ale także aktywnie odtwarza tekst muzyczny, tworząc nowy, ekskluzywny repertuar oparty zarówno na muzycznym rygorze, jak i wyobraźni.
Maria Cristina Kiehr
Dzięki magicznemu sposobowi, w jaki Maria Cristina uległa urokowi wokalnego repertuaru muzyki renesansu i wczesnego baroku, pełną pasji naukę gry na skrzypcach zamieniła na śpiew.
Urodzona w Tandil, dwa lata studiowała w Buenos Aires po czym udała się do Schola Cantorum Basilensis, mekki wybranego przez siebie repertuaru. Tam, pod okiem swojego mistrza René Jacobsa, zdobyła podstawową wiedzę niezbędną do poświęcenia się muzyce.
Maria Cristina współpracowała ze światowej klasy wykonawcami, z których wielu jest dziś uważanych za pionierów w dziedzinie muzyki dawnej, m.in. Nikolaus Harnoncourt, René Jacobs, Frans Brüggen, Chiara Banchini, Philippe Herreweghe, Jordi Savall, Christophe Coin.
Jednocześnie, jako współzałożycielka Daedalus Ensemble, kwartetu wokalnego La Colombina i zespołu Concerto Soave z Jean-Marcem Aymes’em, Maria Cristina ugruntowała swoją artystyczną tożsamość, co pozwoliło jej również odkrywać inne muzyczne horyzonty. Dokonała prawykonania nowych kompozycji, z których część została jej zadedykowana, a obecnie pracuje nad nowymi projektami muzycznymi z vihuelistą Arielem Abramovichem oraz gitarzystami Pablo Márquezem i Krishnasolem Jimenézem Moreno.
Ariel Abramovich
Studiował lutnię i vihuelę pod kierunkiem Hopkinsona Smitha w Schola Cantorum Basiliensis, a następnie we Francji u Eugenea Ferrea. W 1998 roku wraz z kontratenorem José Hernández-Pastorem, założył El Cortesano, by zgłębiać hiszpański repertuar vihuelowy. W 2002 roku duet wydał pierwszy album poświęcony wyłącznie pochodzącemu z Valladolid kompozytorowi i vihueliście Estevanowi Daça. W 2009 roku powstał drugi album skupiony wokół muzyki innego, mało znanego vihuelisty, urodzonemu w Salamance Diego Pisadorowi.
W 2008 roku rozpoczął pracę nad repertuarem angielskich pieśni lutniowych z XVI i XVII w. współpracując z tenorem, Johnem Porterem, co zaowocowało realizacją nagrań Amores Pasados i Secret History dla ECM z Anną Marią Friman i Jacobem Heringmanem. Ich projekt Alternative History na nowo przedstawia renesansową polifonię jako pieśń lutniową (wzorem muzyków w XVI i XVII wieku). Pomysł ten aplikuje również na grunt muzyki współczesnej wykonując teksty muzyków rockowych: Johna Paula Jonesa (Led Zeppelin), Tony’ego Banksa (Genesis) i Stinga. Ariel Abramovich i Jacob Heringrnan wydali także Cifras Imaginarias, album z intabulacjami na dwie lutnie. Od 2013 r. z sopranistką Marią Cristiną Kiehr tworzy duet Armonía Concertada koncentrujący się wokół XVI-wiecznej muzyki Półwyspu Iberyjskiego. Niedawno rozpoczął współpracę z sopranistką Perrine Devillers nad repertuarem włoskiego Cinquecento.
Ariel Abramovich jest również aktywnym nauczycielem, prowadzi kursy mistrzowskie w konserwatoriach i szkołach i uczelniach muzycznych na całym świecie, w tym w Hiszpanii, Niemczech, Brazylii, Argentynie, USA, Czechach, Słowacji, Kolumbii, Ekwadorze i Urugwaju.
Jonatan Alvarado
Argentyński śpiewak, lutnista, reżyser i badacz. Studia muzyczne na współczesnej gitarze rozpoczął w konserwatorium w Mercedes (Argentyna). Następnie studiował dyrygenturę orkiestrową i kompozycję na Universidad Nacional de La Plata, a także rozpoczął prywatne lekcje śpiewu w Buenos Aires. Podczas studiów założył orkiestrę barokową, z którą prawykonał Pasję wg. św. Jana Jana Sebastiana Bacha a także po raz pierwszy w Ameryce Południowej wykonał utwory Marca-Antoina Charpentiera i Domenico Scarlattiego.
Chcąc rozwijać umiejętności wokalne w dziedzinie dawnej muzyki europejskiej udał się na studia do Konserwatorium w Amsterdamie W tym czasie zainteresował się także dawnymi strunowymi instrumentami szarpanymi i rozpoczął lekcje u lutnisty i teoretyka Freda Jacobsa.
Jonatan Alvarado jest współzałożycielem zespołu Seconda Prat!ca, z którym nagrał album Nova Europa (Ambronay 2016).
Obecnie pracuje z dr Rebeccą Stewart w rozwijaniu technik wokalnych w repertuarze historycznym i łączeniu muzyki dawnej z praktykami ustnymi, takimi jak folklor własnego kraju. Badania te doprowadziły do nagrania jego debiutanckiej solowej płyty Pajarillos Fugitivos (Ayros 2018) zawierającej hiszpańskie piosenki gitarowe znalezione w źródłach niehiszpańskich, będącej owocem badań dotyczących możliwych powiązań i przemian w obrębie tradycyjnej muzyki i poezji latynoamerykańskiej.
Wraz z zespołem i jako solista występował na najważniejszych festiwalach swojej specjalności, m.in. w Ambronay, Sablé, Sztokholmie i Getyndze. Współpracował z innymi muzykami i reżyserami, takimi jak Sigiswald Kuijken, Richard Egarr, Gabriel Garrido, Adrian van der Spoel i Eduardo Eguez.