Marius Peterson
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2018"
Marius Peterson
Marius Peterson – estończyk od lat eksplorujący twórczo tradycję polską. Współzałożyciel Theatrum (1994), aktor, reżyser, autor scenografii, oprawy muzycznej spektakli, grafik. Jako śpiewak od 1987 roku współpracuje z estońskim zespołem Linnamuusikud. W dramatach liturgicznych Scholi Teatru Wiejskiego Węgajty (Polska) odtwarza rolę Jezusa w Ludus Passionis i Dariusza w Ludus Danielis. Od 2008 roku jest członkiem belgijskiego zespołu Graindelavoix. Od 2014 roku śpiewa z polskim zespołem Jerycho. Współpracuje z estońskimi zespołami Vox Clamantis i Heinavanker. Wraz z różnymi zespołami dał setki koncertów w Europie, Rosji, USA, Kanadzie, Brazylii, Australii, Japonii oraz uczestniczył w nagraniu kilkudziesięciu płyt. Od 2019 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń naszych korzeni w Jarosławiu. Od 2005 prowadzi audycje autorskie na antenie Radia Klassika (Klassikaraadio) Estońskiej Rozgłośni Radiowej i Telewizyjnej.
Od lat organizuje polskie i francuskie wydarzenia teatralne, muzyczne i kinowe w Estonii. Tłumaczy z języka francuskiego i polskiego na estoński. Uhonorowany licznymi nagrodami m. in: Estońska Nagroda Państwowa w Dziedzinie Kultury (2015), Nagroda Prezydenta Republiki Estońskiej Młody Twórca (2009), Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2009), Estońska Nagroda Teatralna za najlepszą rolę męską (2008), Srebrny Krzyż Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2005).
Tenebrae factae sunt. Pasyjne oficjum Wschodu i Zachodu
Marcin Abijski, Marius Peterson, Schola Cantorum Minorum Chosoviensis
6 sierpnia 2022
Bazylika Bożego Ciała w Krakowie
Nutu laulud –
Lamentacje
3 sierpnia 2022
Bazylika Świętej Trójcy w Krakowie
Psalmy Pokutne
Orlando di Lasso
8 sierpnia 2019
Bazylika św. Franciszka z Asyżu w Krakowie
Bogarodzica – Theotokos
9 sierpnia 2018
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie
Ariel Abramovich
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2018"
Ariel Abramovich
Ariel Abramovich –studiował lutnię i vihuelę pod kierunkiem Hopkinsona Smitha w Schola Cantorum Basiliensis, a następnie we Francji u Eugenea Ferrea. W 1998 roku wraz z kontratenorem José Hernández-Pastorem, założył El Cortesano, by zgłębiać hiszpański repertuar vihuelowy. W 2002 roku duet wydał pierwszy album poświęcony wyłącznie pochodzącemu z Valladolid kompozytorowi i vihueliście Estevanowi Daça. W 2009 roku powstał drugi album skupiony wokół muzyki innego, mało znanego vihuelisty, urodzonemu w Salamance Diego Pisadorowi.
W 2008 roku rozpoczął pracę nad repertuarem angielskich pieśni lutniowych z XVI i XVII w. współpracując z tenorem, Johnem Porterem, co zaowocowało realizacją nagrań Amores Pasados i Secret History dla ECM z Anną Marią Friman i Jacobem Heringmanem. Ich projekt Alternative History na nowo przedstawia renesansową polifonię jako pieśń lutniową (wzorem muzyków w XVI i XVII wieku). Pomysł ten aplikuje również na grunt muzyki współczesnej wykonując teksty muzyków rockowych: Johna Paula Jonesa (Led Zeppelin), Tony’ego Banksa (Genesis) i Stinga. Ariel Abramovich i Jacob Heringrnan wydali także Cifras Imaginarias, album z intabulacjami na dwie lutnie. Od 2013 r. z sopranistką Marią Cristiną Kiehr tworzy duet Armonía Concertada koncentrujący się wokół XVI-wiecznej muzyki Półwyspu Iberyjskiego. Niedawno rozpoczął współpracę z sopranistką Perrine Devillers nad repertuarem włoskiego Cinquecento.
Ariel Abramovich jest również aktywnym nauczycielem, prowadzi kursy mistrzowskie w konserwatoriach i szkołach i uczelniach muzycznych na całym świecie, w tym w Hiszpanii, Niemczech, Brazylii, Argentynie, USA, Czechach, Słowacji, Kolumbii, Ekwadorze i Urugwaju.
W boskiej komnacie –Josquin w tabulaturach, na głosy i instrument
5 sierpnia 2021
Kościół Rektoralny pw. Przemienienia Pańskiego w Krakowie
Vuestra canción, mi sentir…The Palacio Songbook adrift
5 października 2020
Kościół Nawrócenia św. Pawła Apostoła w Krakowie
Secret History –ancient and modern polyphony for voices & lutes
11 sierpnia 2018
Kościół św. Józefa w Podgórzu
Jerycho
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2018"
2018
Jerycho – męski zespół wokalny powstały w 2013 r. z inicjatywy Bartosza Izbickiego, wykonujący historyczne śpiewy polskie i łacińskie z zastosowaniem improwizowanej polifonii. Ideą pracy zespołu jest odnowa żywej tradycji śpiewu praktykowanej do XIX wieku poprzez kreowanie nowej przestrzeni muzycznej wokół motetów, tropów i sekwencji. W dorobku zespołu znajdują się liczne koncerty w Polsce i za granicą a także wydawnictwa płytowe. Laudario Polonico (2015), Wincenty z Kielczy: Oficjum o św. Stanisławie (2015), Oficjum i msza o św. Janie Jałmużniku (2016); Surgit Leo fortis (2018), przygotowana we współpracy z Marcelem Pérèsem 966 (2019) oraz dwie płyty wydane we współpracy z Fundacją inCanto Bogarodzica (2019) i Golgotha (2019). W 2019 na zamówienie festiwalu Misteria Paschalia zespół wykonał liturgicznie trzygodzinne nabożeństwo Ciemnych Jutrzni na Wielki Piątek. We wrześniu 2019 Jerycho wystąpiło na prestiżowym festiwalu Trigonale w Austrii.
Beatitudines –staropolski przepis na szczęście
Jerycho & Morgaine
3 października 2020
Kościół św. Szczepana w Krakowie
Bogarodzica – Theotokos
9 sierpnia 2018
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie
Anna Maria Friman
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2018"
Anna Maria Friman
Anna Maria Friman, szwedzka wokalistka, instrumentalistka i kameralistka. Studiowała śpiew w Barratt Due Institute of Music w Oslo oraz w Trinity College of Music w Londynie. W 2010 uzyskała tytuł doktora w dziedzinie muzyki na Uniwersytecie w York, gdzie zajęła się badaniem współczesnego wykonawstwa muzyki średniowiecznej przez kobiety oraz nauczała śpiewu i prowadziła zespoły wokalne. Prowadziła liczne kursy mistrzowskie i warsztaty w wielu ośrodkach akademickich w Europie i Stanach Zjednoczonych. W latach 2001-2015 była członkiem jury konkursu wokalnego w ramach Tampere International Choral Festival w Finlandii. Artystka współpracuje z Cataliną Vicens, Johnem Potterem, Rolf Lislevand Ensemble, Opera North, Ricercar Consort, The Latvian Radio Choir oraz Royal Shakespeare Company. Friman jest częścią Trio Mediaeval powstałego w 1997 w Oslo, kwartetu Alternative History oraz Friman-Ambrosini-Vicens TRIO.
Ave Maris Stella –średniowieczna i współczesna droga do polifonii
Anna Maria Friman & Helena Ek
6 sierpnia 2021
Uniwersytecka Kolegiata św. Anny w Krakowie
Nordic Psalms
12 sierpnia 2019
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce
warsztaty wokalne
Anna Maria Friman, Anita Pyrek-Nąckiewicz
7-11 sierpnia 2019
A Ladymass
13 sierpnia 2018
Bazylika św. Franciszka z Asyżu w Krakowie
Secret History –ancient and modern polyphony for voices & lutes
11 sierpnia 2018
Kościół św. Józefa w Podgórzu
Linnamuusikud
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2018"
2018
Linnamuusikud działa w Tallinie od 1983 roku pod kierownictwem Taivo Niitvagiego. Jest pierwszym zespołem w Estonii, który do profesjonalnego wykonawstwa wprowadził muzykę tradycyjną.
Renesans tradycyjnej muzyki sakralnej w Europie Wschodniej przypadł na lata 80. Właśnie wtedy, dzięki współpracy Linnamuusikud i wirtuoza wiolonczeli Ivana Monighettiego, powstał w Moskwie festiwal muzyki dawnej Dni starinnoj muzyki. Natomiast jeden z najwybitniejszych ówczesnych kontratenorów w naszej części Europy, Marcin Bornus-Szczyciński, współpracując z Taivo Niitvägim, kierownikiem artystycznym Linnamuusikud, zainicjował polski Festiwal Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni, odbywający się początkowo w Starym Sączu, a później w Jarosławiu. Te kontakty otworzyły przed zespołem nowe perspektywy – jak choćby możliwość współpracy z Dominikiem Vellardem (Gilles Binchois Ensemble) i Marcelem Pérèsem (Ensemble Organum) z Francji oraz zespołem Sirin z Rosji. Dzięki współpracy z artystami z całej Europy, zespół dynamicznie rozwijał się artystycznie i do dziś kontynuuje występy z wieloma muzykami z różnych krajów i tradycji, zarówno w praktyce liturgicznej i koncertowej.
Linnamuusikud dokonał szeregu nagrań dla Estońskiego Radia Narodowego, wziął udział w międzynarodowym konkursie w Arezzo we Włoszech, zdobywając złoty medal i nagrodę Grand Prix oraz nagrał 3 płyty CD w ramach inicjatywy Estońskiego Narodowego Radia i Radia Klasycznego.
W swojej twórczości Taivo Niitvägi poszukuje powiązań między hymnami ludowymi a chorałem gregoriańskim, komponując na ich podstawie także nowe utwory. W repertuarze zespołu znajdują się także polifonia wokalna oraz muzyka instrumentalna od średniowiecza po barok.
Interpretacje muzyczne Linnamuusikud odznaczają się niezwykłym skupieniem, wsłuchaniem w najdrobniejszy pojedynczy dźwięk, kontemplacją współbrzmienia, a przede wszystkim docenieniem duchowego aspektu muzyki. Zespół sięga po różne techniki wykonawcze, ikoniczne dla odległych od siebie stylów, epok i proweniencji, a następnie doskonale je ze sobą spaja w integralną całość, zawsze przefiltrowaną przez własny unikatowy, nieomylny idiom brzmieniowy.
Nutu laulud – Lamentacje
3 sierpnia 2022
Bazylika Świętej Trójcy w Krakowie
Pytania o Nutu laulud –pierwszy od wielu lat nowy album Linnamuusikud
4 sierpnia 2022
Pałac Potockich w Krakowie
Dźwiękowe ikony zespołu Linnamuusikud
14 lipca 2018
Kościół oo. Dominikanów w Rzeszowie
Bartosz Izbicki
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2018"
Bartosz Izbicki
Bartosz Izbicki, muzykolog i organista. Uczeń ks. prof. Jerzego Pikulika i Marcela Pérèsa. Polską tradycją chorału, monodii liturgicznej i pieśni nabożnej zajmuje się od ponad 20 lat. Założyciel zespołu Jerycho, z którym realizuje swoją wizję muzyki sakralnej zakorzenionej w tradycji i atrakcyjnej dla współczesnego słuchacza.
3 października 2020
Kościół św. Szczepana w Krakowie
Bogarodzica – Theotokos
9 sierpnia 2018
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie
John Potter
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2018"
Potter John
John Potter, wokalista, trener wokalny, producent. Występuje jako solista, współtworzy także różne zespoły i projekty muzyczne. Był członkiem Hilliard Ensemble, w 1989 założył Red Byrd, jest także twórcą The Dowland Project. Szkoli zespoły wokalne w Europie i USA, zasiada także w jury Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego w Tampere (Finlandia).
Jego dyskografia obejmuje ok. 150 nagrań, w tym pięć złotych płyt. Zainteresowania naukowe Pottera skupiają się wokół socjologii i repertuarów muzyki wokalnej, szczególnie renesansu i współczesności.
Secret History –
ancient and modern polyphony for voices & lutes
11 sierpnia 2018
Kościół św. Józefa w Podgórzu
Jean-Étienne Langianni
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2018"
Jean-Étienne Langianni
Jean-Étienne Langianni, Korsykanin, śpiewak, kompozytor, samouk. Jest stałym członkiem zespołów Tavagna (od 1981 r.), Ensemble Organum (od 1993 r.) i Seraphica, który założył w 2007 r. Występuje na najsłynniejszych festiwalach na świecie i w sumie nagrał ponad 30 albumów. Oprócz koncertów muzyki i pieśni tradycyjnej, opracowań repertuarów muzyki dawnej i współczesnej, jego działalność artystyczna zaprowadziła go też do napisania dzieł polifonicznych: Stella Matutina (msza krótka polifoniczna i pieśni ku czci Najświętszej Maryi Panny) i Messa per i tempi novi (stworzona w Paryżu, wykonywana przez Tavagna). Od 2001 r., powracając do swojej pierwotnej miłości do śpiewu z gitarą, prezentuje recitale w hołdzie Georges’owi Brassensowi.
Jest także znakomitym pedagogiem, regularnie prowadzi warsztaty śpiewu i polifonii korsykańskiej, zarówno we Francji jak i za granicą, zwłaszcza ze stowarzyszeniami Seraphica i CIRMA (Centre Itinérant de Recherches sur les Musiques Anciennes, Wędrowne Centrum Badań nad Muzyką Dawną), a także Tavagna-club, czy Village Harmony (USA). W pracy artystycznej podtrzymuje i popularyzuje tradycje Korsyki, utrwalając tzw. styl korsykański.
Cor di memoria
10 sierpnia 2019
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie
warsztaty wokalne
Frédéric Tavernier-Vellas, Jean-Étienne Langianni
9 – 14 sierpnia 2018
Frédéric Tavernier-Vellas
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2018"
Frédéric Tavernier-Vellas
Frédéric Tavernier-Vellas, urodzony w 1959 r. we Francji. Po ukończeniu studiów w klasie oboju, skierował swoje muzyczne zainteresowania w kierunku śpiewu, szczególnie klasycznego śpiewu greckiego i chorału bizantyjskiego. Szkolił się u wielkich mistrzów i interpretatorów tej muzyki m.in. u ojca Joakima Grillisa z Patmos, Maximosa Fahme’a z Aleppo i – przede wszystkim – Lycourgosa Angelopoulosa, dyrektora Chóru Bizantyjskiego Grecji, pod którego kierunkiem F. Tavernier-Vellas otrzymał dyplom z muzyki bizantyjskiej w Konserwatorium Philippos Nakas w Atenach. W 2005 r. współpracował z Angelopoulosem podczas pisania książki Les Voix de Byzance wydanej przez Editions Desclée de Brouwer.
Jest założycielem grupy Soloists of Byzantine Music, której powołaniem jest odkrywanie i popularyzacja skarbów bizantyjskiej cywilizacji muzycznej oraz dyrektorem artystycznym Egeo-Apmh – Stowarzyszenia dla promocji muzyki helleńskiej. F. Tavernier-Vellas jest członkiem Ensemble Organum i regularnie uczestniczy w pracach badawczych, nagraniach i trasach koncertowych zespołu
Dawne ody do Matki Bożej
Frédéric Tavernier-Vellas, Jean-Étienne Langianni, uczestnicy warsztatów
14 sierpnia 2018
Bazylika Mariacka
warsztaty wokalne
Frédéric Tavernier-Vellas, Jean-Étienne Langianni
9 – 14 sierpnia 2018
Alternative History Quartet
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2018"
2018
Alternative History Quartet – zespół, w którego skład wchodzą wokaliści – John Potter i Anna Maria Friman oraz lutniści – Ariel Abramovich i Jacob Heringman. Alternative History jest projektem inspirowanym renesansową praktyką, kiedy to muzycy opracowywali polifoniczne utwory a capella (zarówno współczesne im, jak i dawniejsze) na głos i lutnię. Dziś John Potter i towarzyszący mu artyści wykorzystują ten pomysł i aplikują go na grunt muzyki dawnej, ale też próbują zaszczepić go do pieśni współczesnej, wykonując teksty Stinga, Johna Paula Jonesa (Led Zeppelin) czy Tony’ego Banksa (Genesis) właśnie z lutniowym akompaniamentem.
Secret History –ancient and modern polyphony for voices & lutes
11 sierpnia 2018
Kościół św. Józefa w Podgórzu