Catalina Vicens
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2019"
2019
fot. Mirosław Chudy
Catalina Vicens – zaliczana do grona najciekawszych instrumentalistów w dziedzinie muzyki dawnej. Jej podejście do wykonawstwa opartego na wiedzy historycznej oraz badaniach muzykologicznych sprawiły, że stała się jednym z najbardziej wszechstronnych artystów i nauczycieli gry na dawnych instrumentach klawiszowych.
Catalina Vicens, pochodząca z Chile, swoją międzynarodową karierę rozpoczęła w młodym wieku. Mając zaledwie 20 lat, grała już w głównych salach koncertowych w ponad dziesięciu krajach Ameryki Północnej i Południowej. Studiowała fortepian współczesny w Instituto de Música de la P. Universidad Católica de Chile oraz klawesyn i średniowieczne instrumenty klawiszowe w Curtis Institute of Music w Filadelfii, w Musikhochschule Freiburg i Schola Cantorum Basiliensis.
Pracuje jako nauczyciel i badacz w Królewskim Konserwatorium w Brukseli, prowadzi także zajęcia i kursy mistrzowskie w wielu krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych, m.in w Oberlin Conservatory (USA), Longy School of Music Cambridge, Flint Antique Harpsichords Collection (USA), Horniman Museum (Wielka Brytania), Universität der Künste Berlin i Folkwang Universität der Künste Essen (Niemcy). Regularnie wykłada w Akademii Muzyki Dawnej w Lunenburgu (Kanada), na Kursie Muzyki Dawnej w Burg Fürsteneck oraz Międzynarodowym Festiwalu Organów Portatywnych (Niemcy), którego kuratorem jest od 2011 roku. Zasiada także w jury wielu konkursów, m.in: Jurow International Harpsichord Competition, Mechelen Harpsichord Competition, Dulwich Historical Keyboard Competition oraz Konkursu Klawesynowego Wanda Landowska in memoriam w Poznaniu.
Vicens regularnie występuje i nagrywa z zespołami muzyki średniowiecznej, renesansowej, barokowej i współczesnej w Europie i Ameryce Północnej. W 2013 roku założyła zespół Servir Antico, z którym prezentuje słuchaczom mniej znany repertuar i dziedzictwo intelektualne okresu humanistycznego (XIII-XVI w.).
Znana jest również ze współpracy z wyspecjalizowanymi budowniczymi instrumentów przy konstruowaniu prototypów opartych na źródłach historycznych. Inspiruje współczesnych kompozytorów do wykorzystywania instrumentów historycznych i dawania im nowego życia.
Catalina Vicens na Musica Divina
An Old Hall VespersChorał i motety średniowiecznej Anglii oraz isalndzkie antyfony i psalmy
6 sierpnia 2023
Bazylika Bożego Ciała w Krakowie
fot. Mirosław Chudy
Nordic Psalms
12 sierpnia 2019
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce
Marius Peterson
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2019"
Marius Peterson
Marius Peterson – estończyk od lat eksplorujący twórczo tradycję polską. Współzałożyciel Theatrum (1994), aktor, reżyser, autor scenografii, oprawy muzycznej spektakli, grafik. Jako śpiewak od 1987 roku współpracuje z estońskim zespołem Linnamuusikud. W dramatach liturgicznych Scholi Teatru Wiejskiego Węgajty (Polska) odtwarza rolę Jezusa w Ludus Passionis i Dariusza w Ludus Danielis. Od 2008 roku jest członkiem belgijskiego zespołu Graindelavoix. Od 2014 roku śpiewa z polskim zespołem Jerycho. Współpracuje z estońskimi zespołami Vox Clamantis i Heinavanker. Wraz z różnymi zespołami dał setki koncertów w Europie, Rosji, USA, Kanadzie, Brazylii, Australii, Japonii oraz uczestniczył w nagraniu kilkudziesięciu płyt. Od 2019 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń naszych korzeni w Jarosławiu. Od 2005 prowadzi audycje autorskie na antenie Radia Klassika (Klassikaraadio) Estońskiej Rozgłośni Radiowej i Telewizyjnej.
Od lat organizuje polskie i francuskie wydarzenia teatralne, muzyczne i kinowe w Estonii. Tłumaczy z języka francuskiego i polskiego na estoński. Uhonorowany licznymi nagrodami m. in: Estońska Nagroda Państwowa w Dziedzinie Kultury (2015), Nagroda Prezydenta Republiki Estońskiej Młody Twórca (2009), Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2009), Estońska Nagroda Teatralna za najlepszą rolę męską (2008), Srebrny Krzyż Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2005).
Tenebrae factae sunt. Pasyjne oficjum Wschodu i Zachodu
Marcin Abijski, Marius Peterson, Schola Cantorum Minorum Chosoviensis
6 sierpnia 2022
Bazylika Bożego Ciała w Krakowie
Nutu laulud –
Lamentacje
3 sierpnia 2022
Bazylika Świętej Trójcy w Krakowie
Psalmy Pokutne
Orlando di Lasso
8 sierpnia 2019
Bazylika św. Franciszka z Asyżu w Krakowie
Bogarodzica – Theotokos
9 sierpnia 2018
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie
Mateusz Kowalski
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2019"
Mateusz Kowalski
Mateusz Kowalski violę da gamba studiował w Krakowskim Konserwatorium im. W. Lutosławskiego (u Kazimierza Pyzika) oraz w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (u Marcina Zalewskiego). W 2009 roku uzyskał w tej uczelni dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności doskonalił również w Królewskim Konserwatorium w Hadze, kształcąc się u Philippa Pierlot i Rainera Zipperlinga oraz we Francji u Marianne Muller.
Jest członkiem zespołu Floripari, którego siedzibą jest Zamek Królewski na Wawelu. Występuje również w kilku innych formacjach muzyki dawnej w Polsce – Ars Cantus, Capella Cracoviensis, Cracow Singers, w międzynarodowym Ensemble Barocum, litewskim Brevis Consort oraz słowackim Le Nuove Musiche. Współpracuje również baletem dworskim Cracovia Danza. Z zespołami tymi, jako kameralista i solista, występuje w Polsce i za granicą (m.in. Holandia, Szkocja, Hiszpania, Włochy, Słowacja, Ukraina, Bułgaria, Australia). Wraz z gambowym triem Gambasada zajął pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie Kameralnych Zespołów Muzyki Dawnej – Żory 2012. Od 2013 uczy gry na violi da gamba w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. W roku 2020 w swojej macierzystej uczelni uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych.
Swoją przygodę z muzyką dawną rozpoczynał w Bractwie Lutni z Dworu na Wysokiej, wokalnej grupie prowadzonej przez lutnistę, Antoniego Pilcha. Z zespołem tym koncertował w kraju i za granicą – m.in. Festiwal d’Ile de France, reprezentacja Województwa Małopolskiego na wystawie Expo Hanower ‘2000, koncerty na zaproszenie Konsulatu Polskiego w Barcelonie, trzykrotny udział w Festiwalu Trialogos w Tallinie (współpraca z estońskim Linnamusikud i rosyjskim Sirin).
Od 1997 r. prowadzi wokalny zespół Perfugium, którego głównym polem zainteresowań jest polifonia renesansowa oraz tradycyjne pieśni Kościoła w Polsce. Z zespołem tym wydał sześć płyt CD.
Lyra Viol
5 sierpnia 2022 | 20:30
Kościół Zmartwychwstania Pańskiego w Krakowie
Lekcje Starego Przymierza
13 sierpnia 2019
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce
Selva morale e spirituale
6 sierpnia 2019
Kościół św. ap. Piotra i Pawła w Tyńcu
Björn Schmelzer
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2019"
Björn Schmelzer
Björn Schmelzer, założyciel i dyrygent grupy Graindelavoix. Z wykształcenia antropolog i muzykolog, zajmuje się badaniem średniowiecznych tradycji wokalnych oraz ich późniejszej recepcji. Jest autorem filmów fabularnych i dokumentalnych oraz broszur towarzyszących koncertom i płytom CD, a także eseistą i wykładowcą.
Psalmy Pokutne
Orlando di Lasso
8 sierpnia 2019
Bazylika św. Franciszka z Asyżu w Krakowie
wykład
9 sierpnia 2018
Pawilon Wyspiańskiego w Krakowie
Anita Pyrek-Nąckiewicz
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2019"
Anita Pyrek-Nąckiewicz
Anita Pyrek-Nąckiewicz ukończyła Dyrygenturę Chóralną, Muzykę Kościelną oraz Edukację Muzyczną na Akademii Muzycznej w Krakowie. Doktorantka Wydziału Historii i Dziedzictwa Kulturowego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
Od 2007 roku współtworzy żeński zespół wokalny Flores Rosarum, wykonujący chorał gregoriański, muzykę Hildegardy z Bingen oraz zajmujący się odtwarzaniem średniowiecznych praktyk muzycznych.
Od 2010 roku pełni funkcję akompaniatora oraz asystenta dyrygenta Chóru Akademickiego Uniwersytetu Jagiellońskiego Camerata Jagellonica.
Od 2014 roku jest instruktorem wokalnym i kierownikiem chóru w Zespole Pieśni i Tańca UJ Słowianki.
Jest wykładowcą w Szkole Kantorów działającej przy Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny w Krakowie. Śpiewa również w zespole kameralnym Singet, chórze Górecki Chamber Choir oraz chórze Passionart. Koncertuje w Polsce i za granicą jako solistka, dyrygent, organista.
Anna Maria Friman
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2019"
Anna Maria Friman
Anna Maria Friman, szwedzka wokalistka, instrumentalistka i kameralistka. Studiowała śpiew w Barratt Due Institute of Music w Oslo oraz w Trinity College of Music w Londynie. W 2010 uzyskała tytuł doktora w dziedzinie muzyki na Uniwersytecie w York, gdzie zajęła się badaniem współczesnego wykonawstwa muzyki średniowiecznej przez kobiety oraz nauczała śpiewu i prowadziła zespoły wokalne. Prowadziła liczne kursy mistrzowskie i warsztaty w wielu ośrodkach akademickich w Europie i Stanach Zjednoczonych. W latach 2001-2015 była członkiem jury konkursu wokalnego w ramach Tampere International Choral Festival w Finlandii. Artystka współpracuje z Cataliną Vicens, Johnem Potterem, Rolf Lislevand Ensemble, Opera North, Ricercar Consort, The Latvian Radio Choir oraz Royal Shakespeare Company. Friman jest częścią Trio Mediaeval powstałego w 1997 w Oslo, kwartetu Alternative History oraz Friman-Ambrosini-Vicens TRIO.
Ave Maris Stella –średniowieczna i współczesna droga do polifonii
Anna Maria Friman & Helena Ek
6 sierpnia 2021
Uniwersytecka Kolegiata św. Anny w Krakowie
Nordic Psalms
12 sierpnia 2019
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce
warsztaty wokalne
Anna Maria Friman, Anita Pyrek-Nąckiewicz
7-11 sierpnia 2019
A Ladymass
13 sierpnia 2018
Bazylika św. Franciszka z Asyżu w Krakowie
Secret History –ancient and modern polyphony for voices & lutes
11 sierpnia 2018
Kościół św. Józefa w Podgórzu
Andriej Kotov
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2019"
Andriej Kotov
Andriej Kotov – rosyjski śpiewak, lirnik, folklorysta, chóralista i dyrektor artystyczny zespołu Sirin. Od lat poznaje autentyczny sposób śpiewania rosyjskiej muzyki średniowiecznej i tradycyjnej. Przez wiele lat przeprowadzał badania terenowe w całym kraju oraz studiował prawosławny folklor sakralny, a w 1989 założył zespół SirinLink zostanie otwarty w nowej karcie, który specjalizuje się w wykonawstwie dawnej muzyki sakralnej i liturgicznej. Oprócz działalności artystycznej, Kotow prowadzi ożywioną pracę pedagogiczną: współpracuje z zespołami muzyki tradycyjnej, prowadzi kursy mistrzowskie i szkolenia w kraju i za granicą.
Angels and people
14 sierpnia 2019
Bazylika Mariacka w Krakowie
warsztaty wokalne
11-14 sierpnia 2019
Sirin
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2019"
2019
Sirin, zespół założony w 1989 przez Andrieja Kotova skupiający profesjonalnych muzyków, których wspólnym celem jest ożywienie staroruskich tradycji muzycznych. Nazwa zespołu wywodzi się od legendarnego rajskiego ptaka śpiewającego prorocze pieśni o przyszłej rozkoszy. Ensemble wykonuje głównie utwory a cappella, jednak czasem wykorzystują również akompaniament liry korbowej, psałterium i skrzypiec. Repertuar zespołu można podzielić na trzy części. Jedną z nich są jedno- i wielogłosowe pieśni liturgiczne pochodzące z XVII-wiecznych manuskryptów. Czerpią z tradycji wykonawczej zarówno Kościoła rosyjskiego powstałego po schizmie, jak i staroobrzędowców, a także Kościoła rumuńskiego, serbskiego, bizantyjskiego i gruzińskiego. Drugą część stanowią ludowe pieśni sakralne zawierające również teksty z Pisma Świętego, które były śpiewane w klasztorach i społecznościach chrześcijańskich. Przetrwały one w tradycji ustnej oraz pisanej. Śpiewy te opowiadają o życiu świętych, ludzkiej duszy, życiu i śmierci. Były szczególnie popularne w okresach pokuty i świąt. Trzecią – współczesne kompozycje sakralne Vladimira Martynova, skomponowane specjalnie z myślą o zespole Sirin.
Ensemble Barocum
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2019"
2019
Ensemble Barocum – zespół muzyki dawnej założony przez troje muzyków, którzy spotkali się na studiach w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Holandia), gdzie kształcili się u największych autorytetów w zakresie śpiewu barokowego i gry na instrumentach z epoki. Rdzeń zespołu tworzą: Stefanie True – sopran, Mateusz Kowalski – viola da gamba oraz Patrycja Domagalska – klawesyn.
Repertuar zespołu obejmuje muzykę epoki baroku ze szczególnym uwzględnieniem francuskiej muzyki na sopran solo, zarówno sakralnej, jak i świeckiej (kantaty Sébastiena de Brossarda, André Campry, Leçons de Tenebres Françoisa Couperina), angielskie pieśni Henry’ego Purcella oraz utwory instrumentalne na gambę z towarzyszeniem basso continuo (Marina Maraisa, Johannesa Schencka, Louisy Caix d’Hervelois) i solową literaturę klawesynową. Zależnie od potrzeb skład zespołu poszerzany jest, nawet do rozmiarów małej orkiestry.
Zespół dwukrotnie wystąpił w serii koncertów fringe na Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie oraz na festiwalu w Barcelonie. Ensemble Barocum regularnie koncertował w Holandii i Polsce.
Lekcje Starego Przymierza
13 sierpnia 2019
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce
Friman - Ambrosini - Vicens TRIO
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2019"
2019
Friman – Ambrosini – Vicens TRIO powstało w 2018 roku. Anna Maria Friman (wokal, hardanger fiddle/tradycyjne skrzypce norweskie), Catalina Vicens (portatyw, instrumenty perkusyjne) oraz Marco Ambrosini (nyckelharpa, jewish harp i seljeflöjte/nordycki flet tradycyjny) spotkali się w niemieckim Studio Katharco, aby przez kilka dni razem tworzyć.
Tym, co łączy tę trójkę artystów, jest fascynacja szeroko pojętym doświadczeniem muzycznym, w którym tradycje ludowe spotykają się z improwizacją, muzyką średniowieczną i renesansową, a nawet współczesną. Trio po raz pierwszy zagrało razem na festiwalu Chalmers AHA festival dla Art&Science w Goeteborgu w listopadzie 2018. Występ na tegorocznym festiwalu Musica Divina jest ich kolejnym koncertowym spotkaniem.
Nordic Psalms
12 sierpnia 2019
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce