Maria Christina Kiehr
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2021"
Maria Christina Kiehr
Dzięki magicznemu sposobowi, w jaki Maria Cristina Kiehr uległa urokowi wokalnego repertuaru muzyki renesansu i wczesnego baroku, pełną pasji naukę gry na skrzypcach zamieniła na śpiew.
Urodzona w Tandil, dwa lata studiowała w Buenos Aires po czym udała się do Schola Cantorum Basilensis, mekki wybranego przez siebie repertuaru. Tam, pod okiem swojego mistrza René Jacobsa, zdobyła podstawową wiedzę niezbędną do poświęcenia się muzyce.
Maria Cristina współpracowała ze światowej klasy wykonawcami, z których wielu jest dziś uważanych za pionierów w dziedzinie muzyki dawnej, m.in. Nikolaus Harnoncourt, René Jacobs, Frans Brüggen, Chiara Banchini, Philippe Herreweghe, Jordi Savall, Christophe Coin.
Jednocześnie, jako współzałożycielka Daedalus Ensemble, kwartetu wokalnego La Colombina i zespołu Concerto Soave z Jean-Marcem Aymes’em, Maria Cristina ugruntowała swoją artystyczną tożsamość, co pozwoliło jej również odkrywać inne muzyczne horyzonty. Dokonała prawykonania nowych kompozycji, z których część została jej zadedykowana, a obecnie pracuje nad nowymi projektami muzycznymi z vihuelistą Arielem Abramovichem oraz gitarzystami Pablo Márquezem i Krishnasolem Jimenézem Moreno.
Lamentazioni per la Settimana Santa
4 sierpnia 2022
Bazylika św. Floriana w Krakowie
W boskiej komnacie –
Josquin w tabulaturach, na głosy i instrument
5 sierpnia 2021
Kościół Rektoralny pw. Przemienienia Pańskiego w Krakowie
Helena Ek
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2021"
Helena Ek
Helena Ek – szwedzka sopranistka wykonująca bogaty repertuar obejmujący muzykę dawną, tradycyjną i współczesną. Koncertuje regularnie i ma na koncie współpracę z większością szwedzkich barokowych orkiestr m.in. Drottningholm Baroque Ensemble i Stockholm Baroque Orchestra. Wykonuje repertuar oratoryjno-operowy, m.in. wystąpiła w Eurydyce Jacopo Periego w Drottningholm Court Theatre w reżyserii Jakoba Lindberga, z którym również dawała recitale w Japonii, Włoszech, Szwajcarii, Szwecji i Anglii. Z lutnistą i dyrygentem, Stephenem Stubbsem wykonywała recitale na festiwalach w Niemczech, a ostatnio brała udział w projekcie z Holland Baroque Society.
Ave Maris Stella –średniowieczna i współczesna droga do polifonii
Anna Maria Friman & Helena Ek
6 sierpnia 2021
Uniwersytecka Kolegiata św. Anny w Krakowie
Jonatan Alvarado
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2021"
2021
Jonatan Alvarado, argentyński śpiewak, lutnista, reżyser i badacz. Studia muzyczne na współczesnej gitarze rozpoczął w konserwatorium w Mercedes (Argentyna). Następnie studiował dyrygenturę orkiestrową i kompozycję na Universidad Nacional de La Plata, a także rozpoczął prywatne lekcje śpiewu w Buenos Aires. Podczas studiów założył orkiestrę barokową, z którą prawykonał Pasję wg. św. Jana Jana Sebastiana Bacha a także po raz pierwszy w Ameryce Południowej wykonał utwory Marca-Antoina Charpentiera i Domenico Scarlattiego.
Chcąc rozwijać umiejętności wokalne w dziedzinie dawnej muzyki europejskiej udał się na studia do Konserwatorium w Amsterdamie W tym czasie zainteresował się także dawnymi strunowymi instrumentami szarpanymi i rozpoczął lekcje u lutnisty i teoretyka Freda Jacobsa.
Jonatan Alvarado jest współzałożycielem zespołu Seconda Prat!ca, z którym nagrał album Nova Europa (Ambronay 2016).
Obecnie pracuje z dr Rebeccą Stewart w rozwijaniu technik wokalnych w repertuarze historycznym i łączeniu muzyki dawnej z praktykami ustnymi, takimi jak folklor własnego kraju. Badania te doprowadziły do nagrania jego debiutanckiej solowej płyty Pajarillos Fugitivos (Ayros 2018) zawierającej hiszpańskie piosenki gitarowe znalezione w źródłach niehiszpańskich, będącej owocem badań dotyczących możliwych powiązań i przemian w obrębie tradycyjnej muzyki i poezji latynoamerykańskiej.
Wraz z zespołem i jako solista występował na najważniejszych festiwalach swojej specjalności, m.in. w Ambronay, Sablé, Sztokholmie i Getyndze. Współpracował z innymi muzykami i reżyserami, takimi jak Sigiswald Kuijken, Richard Egarr, Gabriel Garrido, Adrian van der Spoel i Eduardo Eguez.
W boskiej komnacie –Josquin w tabulaturach, na głosy i instrument
5 sierpnia 2021
Kościół Rektoralny pw. Przemienienia Pańskiego w Krakowie
Kolebka Josquina –muzyka burgundzka w czasach młodości Josquina des Préz
3 sierpnia 2021
Uniwersytecka Kolegiata św. Anny w Krakowie
Vuestra canción, mi sentir…The Palacio Songbook adrift
5 października 2020
Kościół Nawrócenia św. Pawła Apostoła w Krakowie
Ariel Abramovich
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2021"
Ariel Abramovich
Ariel Abramovich –studiował lutnię i vihuelę pod kierunkiem Hopkinsona Smitha w Schola Cantorum Basiliensis, a następnie we Francji u Eugenea Ferrea. W 1998 roku wraz z kontratenorem José Hernández-Pastorem, założył El Cortesano, by zgłębiać hiszpański repertuar vihuelowy. W 2002 roku duet wydał pierwszy album poświęcony wyłącznie pochodzącemu z Valladolid kompozytorowi i vihueliście Estevanowi Daça. W 2009 roku powstał drugi album skupiony wokół muzyki innego, mało znanego vihuelisty, urodzonemu w Salamance Diego Pisadorowi.
W 2008 roku rozpoczął pracę nad repertuarem angielskich pieśni lutniowych z XVI i XVII w. współpracując z tenorem, Johnem Porterem, co zaowocowało realizacją nagrań Amores Pasados i Secret History dla ECM z Anną Marią Friman i Jacobem Heringmanem. Ich projekt Alternative History na nowo przedstawia renesansową polifonię jako pieśń lutniową (wzorem muzyków w XVI i XVII wieku). Pomysł ten aplikuje również na grunt muzyki współczesnej wykonując teksty muzyków rockowych: Johna Paula Jonesa (Led Zeppelin), Tony’ego Banksa (Genesis) i Stinga. Ariel Abramovich i Jacob Heringrnan wydali także Cifras Imaginarias, album z intabulacjami na dwie lutnie. Od 2013 r. z sopranistką Marią Cristiną Kiehr tworzy duet Armonía Concertada koncentrujący się wokół XVI-wiecznej muzyki Półwyspu Iberyjskiego. Niedawno rozpoczął współpracę z sopranistką Perrine Devillers nad repertuarem włoskiego Cinquecento.
Ariel Abramovich jest również aktywnym nauczycielem, prowadzi kursy mistrzowskie w konserwatoriach i szkołach i uczelniach muzycznych na całym świecie, w tym w Hiszpanii, Niemczech, Brazylii, Argentynie, USA, Czechach, Słowacji, Kolumbii, Ekwadorze i Urugwaju.
W boskiej komnacie –Josquin w tabulaturach, na głosy i instrument
5 sierpnia 2021
Kościół Rektoralny pw. Przemienienia Pańskiego w Krakowie
Vuestra canción, mi sentir…The Palacio Songbook adrift
5 października 2020
Kościół Nawrócenia św. Pawła Apostoła w Krakowie
Secret History –ancient and modern polyphony for voices & lutes
11 sierpnia 2018
Kościół św. Józefa w Podgórzu
Armonía Concertada
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2021"
2021
Armonía Concertada w swojej pracy artystycznej kreuje przeszłość, która mogłaby się wydarzyć, pokazuje nowe początki i ciągi dalsze, zaprasza do podróży po hipotetycznym krajobrazie zbudowanym z prawdziwych danych i wiarygodnych świadectw. Daleki od podążania utartymi ścieżkami, duet nie tylko powraca do muzycznej przeszłości, ale także aktywnie odtwarza tekst muzyczny, tworząc nowy, ekskluzywny repertuar oparty zarówno na muzycznym rygorze, jak i wyobraźni.
W boskiej komnacie –Josquin w tabulaturach, na głosy i instrument
5 sierpnia 2021
Kościół Rektoralny pw. Przemienienia Pańskiego w Krakowie
Uzorika
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2021"
2021
Żeński zespół wokalny Uzorika został założony w 2008 r. przez solistkę zespołu Sirin – Varvarę Kotovą. Program artystyczny zespołu koncentruje się wokół zapomnianej rosyjskiej muzyki sakralnej XVI-XVIII w. Charakterystyczne dla Uzoriki są zarówno ascetyczny śpiew znamienny i prostoduszne kolędy, ekspresyjne kanty i liryczne wiersze duchowne jak i archaiczna stroczna monodia oraz wyszukana polifonia. W repertuarze zespołu pojawiają się również śpiewy sakralne innych krajów (greckie, gruzińskie, serbskie) oraz zachodnio-europejska muzyka XIII-XVI w. Na każdym występie usłyszeć można historyczne instrumenty – gusli, lirę korbową, harfę średniowieczną. Działający już ponad dekadę zespół zorganizował w tym czasie kilkadziesiąt koncertów i warsztatów edukacyjnych w Rosji i za granicą. Grupa nagrała trzy płyty: Dawna muzyka Rosji i Europy (2008), Od Bożego Narodzenia do Wielkanocy (2012) oraz album z wierszami duchownymi Jak to żyła dusza (2011).
Beatitudines –staropolski przepis na szczęście
4 sierpnia 2021
Bazylika św. Floriana w Krakowie
Sollazzo Ensemble
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2021"
2021
Zespół powstał w 2014 r. w Bazylei i skupia artystów zainteresowanych muzyką późnego średniowiecza i wczesnego renesansu. Kierownikiem artystycznym jest grająca na fideli Anna Danilevskaia. Sollazzo Ensemble gromadzi muzyków o różnych muzycznych życiorysach, także mających doświadczenie w dziedzinie muzyki współczesnej, teatru czy musicalu.
Członkowie Sollazzo studiowali na uczelniach specjalizujących się w muzyce dawnej takich jak: Schola Cantorum Basiliensis, Esmuc w Barcelonie, CNSM w Paryżu, gdzie program nauczania oferował im różnorodne sposoby podejścia do repertuaru średniowiecznego, inspirował do artystycznych eksperymentów, zanim znajdą autonomiczną ścieżkę kontynuacji wspólnej pracy.
W 2014 r. zespół wygrał Vier Jahreszeiten, międzynarodowy konkurs muzyki kameralnej organizowany przez Schola Cantorum we współpracy z fundacją Augusta Pickhardta i wkrótce potem został wybrany do programu „eeemerging” (emerging european ensembles – wschodzące zespoły europejskie), co dało im możliwość pełnego skoncentrowania się na sprawach muzycznych podczas rezydencji artystycznych w Opactwie w Ambronay, Collegio Ghislieri i na festiwalu Seviqc Brežice.
Oprócz działalności koncertowej, zespół współpracował z włoskimi Fondazione Franceschini (Florencja) i Fondazione Cini (Wenecja), w ramach międzynarodowych seminariów i sympozjów skupiających muzykologów, filologów i specjalistów włoskiej muzyki średniowiecznej.
W 2015 roku Sollazzo zdobył nagrodę York Early Music International Young Artists Prize, a także został nagrodzony przez publiczność nagrodą Friends of York Early Music Festival Prize, otrzymał również Cambridge Early Music Prize.
Kolebka Josquina:muzyka burgundzka w czasach młodości Josquina des Préz
3 sierpnia 2021
Uniwersytecka Kolegiata św. Anny w Krakowie
The Gesualdo Six
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2021"
2021
The Gesualdo Six – złożony z najlepszych młodych brytyjskich śpiewaków zespół wokalny, kierowany przez Owaina Parka, został założony w 2014 roku na potrzeby wykonania Ciemnych Jutrzni na Wielki Czwartek Gesualda da Venosy w kaplicy Trinity College w Cambridge. W pierwszych pięciu latach działalności, zespół wykonał ponad 150 koncertów w Wielkiej Brytanii i za granicą. W tym czasie muzycy utwierdzali się w swojej pasji do wspólnego śpiewania, którą wynieśli z wcześniejszego doświadczenia w chórach kościelnych i katedralnych w różnych częściach kraju.
The Gesualdo Six regularnie koncertuje na festiwalach w Europie. Ensemble często angażuje się w działalność edukacyjną poprzez prowadzenie warsztatów dla chórów i kompozytorów oraz występując z lokalnymi muzykami. Zespół zorganizował dwa konkursy kompozytorskie, a edycja 2019 zaowocowała ponad trzystoma zgłoszeniami z całego świata.
Na początku 2018 roku ukazała się debiutancka płyta The Gesualdo Six zatytułowana English Motets (wyd. Hyperion Records), która spotkała się z uznaniem krytyków, a pod koniec 2019 roku do sprzedaży trafił świąteczny album Christmas, na którym znalazł się popularny repertuar bożonarodzeniowy. Najnowszym nagraniem grupy jest Fading, płyta inspirowana kompletą nagrodzona przez Limelight Magazine jako najlepszy wokalny album 2020 r.
Josquin w Europie. Odkrywanie powiązań między polską i europejską muzyką dawną
7 sierpnia 2021
Bazylika Bożego Ciała w Krakowie
Anna Maria Friman
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2021"
Anna Maria Friman
Anna Maria Friman, szwedzka wokalistka, instrumentalistka i kameralistka. Studiowała śpiew w Barratt Due Institute of Music w Oslo oraz w Trinity College of Music w Londynie. W 2010 uzyskała tytuł doktora w dziedzinie muzyki na Uniwersytecie w York, gdzie zajęła się badaniem współczesnego wykonawstwa muzyki średniowiecznej przez kobiety oraz nauczała śpiewu i prowadziła zespoły wokalne. Prowadziła liczne kursy mistrzowskie i warsztaty w wielu ośrodkach akademickich w Europie i Stanach Zjednoczonych. W latach 2001-2015 była członkiem jury konkursu wokalnego w ramach Tampere International Choral Festival w Finlandii. Artystka współpracuje z Cataliną Vicens, Johnem Potterem, Rolf Lislevand Ensemble, Opera North, Ricercar Consort, The Latvian Radio Choir oraz Royal Shakespeare Company. Friman jest częścią Trio Mediaeval powstałego w 1997 w Oslo, kwartetu Alternative History oraz Friman-Ambrosini-Vicens TRIO.
Ave Maris Stella –średniowieczna i współczesna droga do polifonii
Anna Maria Friman & Helena Ek
6 sierpnia 2021
Uniwersytecka Kolegiata św. Anny w Krakowie
Nordic Psalms
12 sierpnia 2019
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce
warsztaty wokalne
Anna Maria Friman, Anita Pyrek-Nąckiewicz
7-11 sierpnia 2019
A Ladymass
13 sierpnia 2018
Bazylika św. Franciszka z Asyżu w Krakowie
Secret History –ancient and modern polyphony for voices & lutes
11 sierpnia 2018
Kościół św. Józefa w Podgórzu