Marius Peterson
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2022"
Marius Peterson
Marius Peterson – estończyk od lat eksplorujący twórczo tradycję polską. Współzałożyciel Theatrum (1994), aktor, reżyser, autor scenografii, oprawy muzycznej spektakli, grafik. Jako śpiewak od 1987 roku współpracuje z estońskim zespołem Linnamuusikud. W dramatach liturgicznych Scholi Teatru Wiejskiego Węgajty (Polska) odtwarza rolę Jezusa w Ludus Passionis i Dariusza w Ludus Danielis. Od 2008 roku jest członkiem belgijskiego zespołu Graindelavoix. Od 2014 roku śpiewa z polskim zespołem Jerycho. Współpracuje z estońskimi zespołami Vox Clamantis i Heinavanker. Wraz z różnymi zespołami dał setki koncertów w Europie, Rosji, USA, Kanadzie, Brazylii, Australii, Japonii oraz uczestniczył w nagraniu kilkudziesięciu płyt. Od 2019 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń naszych korzeni w Jarosławiu. Od 2005 prowadzi audycje autorskie na antenie Radia Klassika (Klassikaraadio) Estońskiej Rozgłośni Radiowej i Telewizyjnej.
Od lat organizuje polskie i francuskie wydarzenia teatralne, muzyczne i kinowe w Estonii. Tłumaczy z języka francuskiego i polskiego na estoński. Uhonorowany licznymi nagrodami m. in: Estońska Nagroda Państwowa w Dziedzinie Kultury (2015), Nagroda Prezydenta Republiki Estońskiej Młody Twórca (2009), Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2009), Estońska Nagroda Teatralna za najlepszą rolę męską (2008), Srebrny Krzyż Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2005).
Tenebrae factae sunt. Pasyjne oficjum Wschodu i Zachodu
Marcin Abijski, Marius Peterson, Schola Cantorum Minorum Chosoviensis
6 sierpnia 2022
Bazylika Bożego Ciała w Krakowie
Nutu laulud –
Lamentacje
3 sierpnia 2022
Bazylika Świętej Trójcy w Krakowie
Psalmy Pokutne
Orlando di Lasso
8 sierpnia 2019
Bazylika św. Franciszka z Asyżu w Krakowie
Bogarodzica – Theotokos
9 sierpnia 2018
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie
Maria Christina Kiehr
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2022"
Maria Christina Kiehr
Dzięki magicznemu sposobowi, w jaki Maria Cristina Kiehr uległa urokowi wokalnego repertuaru muzyki renesansu i wczesnego baroku, pełną pasji naukę gry na skrzypcach zamieniła na śpiew.
Urodzona w Tandil, dwa lata studiowała w Buenos Aires po czym udała się do Schola Cantorum Basilensis, mekki wybranego przez siebie repertuaru. Tam, pod okiem swojego mistrza René Jacobsa, zdobyła podstawową wiedzę niezbędną do poświęcenia się muzyce.
Maria Cristina współpracowała ze światowej klasy wykonawcami, z których wielu jest dziś uważanych za pionierów w dziedzinie muzyki dawnej, m.in. Nikolaus Harnoncourt, René Jacobs, Frans Brüggen, Chiara Banchini, Philippe Herreweghe, Jordi Savall, Christophe Coin.
Jednocześnie, jako współzałożycielka Daedalus Ensemble, kwartetu wokalnego La Colombina i zespołu Concerto Soave z Jean-Marcem Aymes’em, Maria Cristina ugruntowała swoją artystyczną tożsamość, co pozwoliło jej również odkrywać inne muzyczne horyzonty. Dokonała prawykonania nowych kompozycji, z których część została jej zadedykowana, a obecnie pracuje nad nowymi projektami muzycznymi z vihuelistą Arielem Abramovichem oraz gitarzystami Pablo Márquezem i Krishnasolem Jimenézem Moreno.
Lamentazioni per la Settimana Santa
4 sierpnia 2022
Bazylika św. Floriana w Krakowie
W boskiej komnacie –
Josquin w tabulaturach, na głosy i instrument
5 sierpnia 2021
Kościół Rektoralny pw. Przemienienia Pańskiego w Krakowie
Marcin Abijski
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2022"
Marcin Abijski
Marcin Abijski – doktor teologii, muzykolog i kantor. Badacz związków między muzyką bizantyjską a staroruską monodią, szczególnie w aspekcie praktyki liturgicznej. Założyciel Męskiego Chóru Kameralnego im. Bogdana Onisimowicza. Prowadzi zajęcia ze śpiewu bizantyjskiego dla hagioryckich mnichów na św. Górze Athos. Kantor w Skicie św. Antoniego i św. Teodozjusza Kijowsko-Pieczerskich w Odrynkach – jedynej w Polsce prawosławnej pustelni. Autor muzyki grecko-bizantyjskiej do polskiego Akatystu do Przenajświętszej Bogarodzicy ks. Józefa Maja. Skomponował muzykę bizantyjską do polskiego przekładu kondakionu św. Romana Melodosa O nawróconej.
Tenebrae factae sunt. Pasyjne oficjum Wschodu i Zachodu
Marcin Abijski | Marius Peterson | Schola Cantorum Minorum Chosoviensis
6 sierpnia 2022
Bazylika Bożego Ciała w Krakowie
Schola Cantorum Minorum Chosoviensis
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2022"
2022
fot. Piotr Łysakowski
Schola Cantorum Minorum Chosoviensis powstała w 1996 roku. Głównym obszarem zainteresowania i aktywności artystycznej zespołu jest śpiew chorałowy, wczesna polifonia wokalna oraz pieśni tradycyjne. Kierownikiem muzycznym zespołu jest Sławomir Witkowski, absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, kantor parafii św. Jadwigi Śląskiej w Chorzowie.
Podstawowym celem, jaki stawia sobie schola, jest śpiew podczas liturgii. Prezentując swój repertuar podczas koncertów, śpiewacy dokładają starań, aby wykonywany program ściśle był związany z aktualnym momentem roku liturgicznego lub kontekstem miejsca. Śpiewane przez scholę utwory opracowane są najczęściej na podstawie własnych badań nad średniowiecznymi rękopisami.
SCMC na Musica Divina
Codex Callixtinus –Ad secundas vesperas Beati Jacobi
Ensemble Organum, Schola Cantorum Minorum Chosoviensis
23 września 2023 | 20:30
Bazylika Trójcy Świętej w Krakowie
Liberator Hominis
prolog Musica Divina 2023
20 maja 2023
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie
Tenebrae factae sunt. Pasyjne oficjum Wschodu i Zachodu
Marcin Abijski, Marius Peterson, Schola Cantorum Minorum Chosoviensis
6 sierpnia 2022
Bazylika Bożego Ciała w Krakowie
Mateusz Kowalski
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2022"
Mateusz Kowalski
Mateusz Kowalski violę da gamba studiował w Krakowskim Konserwatorium im. W. Lutosławskiego (u Kazimierza Pyzika) oraz w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (u Marcina Zalewskiego). W 2009 roku uzyskał w tej uczelni dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności doskonalił również w Królewskim Konserwatorium w Hadze, kształcąc się u Philippa Pierlot i Rainera Zipperlinga oraz we Francji u Marianne Muller.
Jest członkiem zespołu Floripari, którego siedzibą jest Zamek Królewski na Wawelu. Występuje również w kilku innych formacjach muzyki dawnej w Polsce – Ars Cantus, Capella Cracoviensis, Cracow Singers, w międzynarodowym Ensemble Barocum, litewskim Brevis Consort oraz słowackim Le Nuove Musiche. Współpracuje również baletem dworskim Cracovia Danza. Z zespołami tymi, jako kameralista i solista, występuje w Polsce i za granicą (m.in. Holandia, Szkocja, Hiszpania, Włochy, Słowacja, Ukraina, Bułgaria, Australia). Wraz z gambowym triem Gambasada zajął pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie Kameralnych Zespołów Muzyki Dawnej – Żory 2012. Od 2013 uczy gry na violi da gamba w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. W roku 2020 w swojej macierzystej uczelni uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych.
Swoją przygodę z muzyką dawną rozpoczynał w Bractwie Lutni z Dworu na Wysokiej, wokalnej grupie prowadzonej przez lutnistę, Antoniego Pilcha. Z zespołem tym koncertował w kraju i za granicą – m.in. Festiwal d’Ile de France, reprezentacja Województwa Małopolskiego na wystawie Expo Hanower ‘2000, koncerty na zaproszenie Konsulatu Polskiego w Barcelonie, trzykrotny udział w Festiwalu Trialogos w Tallinie (współpraca z estońskim Linnamusikud i rosyjskim Sirin).
Od 1997 r. prowadzi wokalny zespół Perfugium, którego głównym polem zainteresowań jest polifonia renesansowa oraz tradycyjne pieśni Kościoła w Polsce. Z zespołem tym wydał sześć płyt CD.
Lyra Viol
5 sierpnia 2022 | 20:30
Kościół Zmartwychwstania Pańskiego w Krakowie
Lekcje Starego Przymierza
13 sierpnia 2019
Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce
Selva morale e spirituale
6 sierpnia 2019
Kościół św. ap. Piotra i Pawła w Tyńcu
Alamire
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2022"
2022
Alamire to międzynarodowy skład znakomitych śpiewaków działający w Wielkiej Brytanii, pod przewodnictwem charyzmatycznego Davida Skinnera, badacza źródeł z dawną muzyką angielską. Muzycy są ekspertami w zakresie interpretacji chóralnej muzyki polifonicznej średniowiecza i renesansu, choć ze względu na swój doskonały warsztat wokalny bywają też zapraszani do projektów z utworami współczesnych kompozytorów.
Inspirowany wielkimi dziełami chóralnymi okresu średniowiecza i nowożytności Alamire dostosowuje swój skład do wymagań repertuarowych, często współpracuje też z instrumentalistami tworząc niezwykle sugestywne interpretacje muzyki dawnej. Od początku działalności zespół charakteryzuje doskonałe brzmienie, nie dziwi więc, że szybko zdobył uznanie i liczne nagrody.
Alamire prowadzi intensywną działalność koncertową w Europie i USA. Przez lata zespół współpracował z Obsidian Records, czego owocem jest dziesięć albumów. W 2015 roku otrzymali Gramophone Award (w kategorii Muzyka Dawna) za płytę The Spy’s Choirbook, natomiast album Anne Boleyn’s Songbook był nominowany do nagrody BBC Music Award i otrzymał tytuł płyty roku (Choral & Song) w australijskim magazynie Limelight.
Alamire obecnie nagrywa dla wytwórni Inventa, a pierwsze ich wspólne wydawnictwo to polichóralne utwory północnoniemieckiego kompozytora Hieronymusa Praetoriusa.
Alamire na Musica Divina
LamentatioDe Orto | Tallis | White | Lassus
7 sierpnia 2022
Bazylika Bożego Ciała w Krakowie
Concerto Soave
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2022"
2022
Zrodzony ze spotkania Marii Cristiny Kiehr i Jeana-Marca Aymesa, Concerto Soave to zespół wydobywający z muzyki barokowej wyjątkowo poetyckiego i dźwięcznego ducha.
Ci uznani soliści odkrywają repertuar włoskiego seicento, sięgają także dalej, w tym po twórczość współczesną i projekty multidyscyplinarne.
Na zaproszenie największych festiwali (Aix-en-Provence, Ambronay, Saintes, Utrecht, Innsbruck) zespół wykonał ponad pięćset koncertów na całym świecie. Prestiżowe nagrania dla L’Empreinte Digitale, Harmonia Mundi, Ambronay Label czy Zig-Zag Territoires ugruntowują wyjątkowy status Marii Cristiny Kiehr jako jednej z najwybitniejszych śpiewaczek swojego pokolenia oraz wyjątkowe mistrzostwo wykonawcze Concerto Soave.
Profeti della Quinta
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2022"
2022
Ensemble Profeti della Quinta został założony w Galilei w Izraelu przez śpiewaka (bas) i klawesynistę Elama Rotema. Zespół obecnie ma swoją siedzibę w Bazylei (Szwajcaria), gdzie jego członkowie odbyli studia w Schola Cantorum Basiliensis (światowym centrum badań nad muzyką dawną). Koncentrując się na repertuarze z XVI i początku XVII wieku, zespół dąży do tworzenia angażujących i wyrazistych programów dla współczesnej publiczności, biorąc jednocześnie pod uwagę praktyki wykonawcze epoki. Istotną częścią działalności Profeti della Quinta jest badanie i wykonywanie dzieł dotąd pomijanych, jak np. Hashirim asher li’Shlomo Salomone Rossiego (1623) – pierwszego utworu polifonicznego opublikowanego w języku hebrajskim.
W 2011 roku zespół wygrał York Early Music Young Artists Competition i od tego czasu występował w Europie, Izraelu, Ameryce Północnej, Chinach i Japonii. Koncertował na znanych festiwalach i w prestiżowych miejscach, takich jak Oude Muziek Festival Utrecht, Beethovenfest Bonn, London Festival of Baroque Music, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku czy sala koncertowa w Szanghaju.
Nagrania CD zespołu są ciepło przyjmowane zarówno przez publiczność, jak i krytyków. Są to między innymi nagrania poświęcone muzyce Salomone Rossiego (dwie płyty), Luzzasco Luzzaschiego, Orlando di Lasso, Claudio Monteverdiego, anonimowego kompozytora Carlo G., Phillipe Verdelota i innych. Profeti della Quinta pojawił się również w filmie dokumentalnym Hebreo: The Search for Salomone Rossi Josepha Rochlitza, nakręconym w Mantui we Włoszech. Zespół prawykonał i nagrał dwa duże dzieła skomponowane specjalnie dla niego przez Elama Rotema: dramat biblijny Józef i jego bracia oraz zbiór motetów Quia amore langueo. Oba utwory wykorzystują biblijne teksty hebrajskie i zostały skomponowane w stylu wczesnego baroku włoskiego.
Emilio de’ CavalieriLamentations and Responsories
2 sierpnia 2022
Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie
Linnamuusikud
- Strona Główna
- Archiwum wg kategorii "2022"
2022
Linnamuusikud działa w Tallinie od 1983 roku pod kierownictwem Taivo Niitvagiego. Jest pierwszym zespołem w Estonii, który do profesjonalnego wykonawstwa wprowadził muzykę tradycyjną.
Renesans tradycyjnej muzyki sakralnej w Europie Wschodniej przypadł na lata 80. Właśnie wtedy, dzięki współpracy Linnamuusikud i wirtuoza wiolonczeli Ivana Monighettiego, powstał w Moskwie festiwal muzyki dawnej Dni starinnoj muzyki. Natomiast jeden z najwybitniejszych ówczesnych kontratenorów w naszej części Europy, Marcin Bornus-Szczyciński, współpracując z Taivo Niitvägim, kierownikiem artystycznym Linnamuusikud, zainicjował polski Festiwal Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni, odbywający się początkowo w Starym Sączu, a później w Jarosławiu. Te kontakty otworzyły przed zespołem nowe perspektywy – jak choćby możliwość współpracy z Dominikiem Vellardem (Gilles Binchois Ensemble) i Marcelem Pérèsem (Ensemble Organum) z Francji oraz zespołem Sirin z Rosji. Dzięki współpracy z artystami z całej Europy, zespół dynamicznie rozwijał się artystycznie i do dziś kontynuuje występy z wieloma muzykami z różnych krajów i tradycji, zarówno w praktyce liturgicznej i koncertowej.
Linnamuusikud dokonał szeregu nagrań dla Estońskiego Radia Narodowego, wziął udział w międzynarodowym konkursie w Arezzo we Włoszech, zdobywając złoty medal i nagrodę Grand Prix oraz nagrał 3 płyty CD w ramach inicjatywy Estońskiego Narodowego Radia i Radia Klasycznego.
W swojej twórczości Taivo Niitvägi poszukuje powiązań między hymnami ludowymi a chorałem gregoriańskim, komponując na ich podstawie także nowe utwory. W repertuarze zespołu znajdują się także polifonia wokalna oraz muzyka instrumentalna od średniowiecza po barok.
Interpretacje muzyczne Linnamuusikud odznaczają się niezwykłym skupieniem, wsłuchaniem w najdrobniejszy pojedynczy dźwięk, kontemplacją współbrzmienia, a przede wszystkim docenieniem duchowego aspektu muzyki. Zespół sięga po różne techniki wykonawcze, ikoniczne dla odległych od siebie stylów, epok i proweniencji, a następnie doskonale je ze sobą spaja w integralną całość, zawsze przefiltrowaną przez własny unikatowy, nieomylny idiom brzmieniowy.
Nutu laulud – Lamentacje
3 sierpnia 2022
Bazylika Świętej Trójcy w Krakowie
Pytania o Nutu laulud –pierwszy od wielu lat nowy album Linnamuusikud
4 sierpnia 2022
Pałac Potockich w Krakowie
Dźwiękowe ikony zespołu Linnamuusikud
14 lipca 2018
Kościół oo. Dominikanów w Rzeszowie