Huelgas Ensemble – Liturgia o zmierzchu

Huelgas Ensemble

Liturgia o zmierzchu: muzyka na jutrznię, nieszpory i kompletę

Program ten skupia się na tekstach śpiewanych w „ciemnych” godzinach dnia liturgicznego, czyli jutrzni, nieszporach i komplecie. Oprócz dwóch utworów chorałowych oraz kompozycji opartych na śpiewie gregoriańskim, zabrzmi przede wszystkim różnorodna muzyka polifoniczna w stylu: kunsztownego ars subtilior, francusko-flamandzkiego czy dramatycznego stylu madrygałowego. Zespół wykona również dziewięciogłosowe, skomplikowane strukturalnie i rytmicznie Salve Regina Robertusa Wylkynsona.

Program:

Te lucis ante terminum mel. greg.

O Radix Jesse izorytmiczny motet à 4, Anonim [Cypr (ca. 1380)]

Salve Regina motet à 4 & 5, Christophoro Martino (floruit ca. 1580–1590)

Vox in Rama motet à 5, Giaches de Wert (1535–1596)

Tenebrae factae sunt à 4 aequales, Blasius Amon (ca. 1560–1590)

Deus qui sedes super thronum à 5, Ivo de Vento (ca. 1543–1575)

Hymn Ad sacros Virgo mel. greg.

Antyfona Regina caeli à 3 aequales, Cipriano de Rore (1516–1565)

Vox in Rama à 4, Mikolaj Zielenski (1550–1615)

In Nativitate Domini in vesperis: Levate capita à 4, Hieronymus Lambardo (floruit 1586–1623)

Salve Regina à 9, Robertus Wylkynson (ca. 1475–after 1514)


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona patronów festiwalu

Hopkinson Smith – Siedem łez

Hopkinson Smith

Siedem łez. Muzyka lutniowa z Włoch i Anglii

Program ten pozwala przyjrzeć się niezwykłej twórczości lutniowej powstałej około roku 1600.

Rozpoczynające go utwory Anthony’ego Holborne’a prezentują wyjątkowy charakter i urok czterech różnych tanecznych rytmów i melodii.

Dwie toccaty i galiardy Giovanniego Girolamo Kapspergera rzucają światło na tę jedną z najdziwniejszych i najbardziej wpływowych osobowości muzycznych swoich czasów. Nagłe zmiany barwy i rejestru w toccatach wydają się niemal schizofreniczne.

Centralnym punktem programu są dwie grupy utworów Johna Dowlanda, wśród których znalazły się cztery z cyklu siedmiu pawan (Seven Passionate Pavans), opracowanych pierwotnie na pięć viol da gamba, które jednak zabrzmią na Musica Divina w wersji na lutnię solo.

„Lachrimae” to łacińskie słowo oznaczające „łzy”, a poszczególne utwory mają reprezentować różne ich rodzaje. Te niesamowicie liryczne utwory ukazują śmiałość retoryczną i harmoniczną, których ślad można również odnaleźć w poezji Dowlanda i jego opracowaniach pieśni. Pawany będą przeplatane innymi utworami, które dobrze ilustrują błyskotliwość kompozytora.

Hopkinson Smith

Program:

Anthony Holborne (†1603)
Fare thee well
My Linda
My Selfe
Mad Dog

John Dowland (1563–1626)
Fantasie
Pavana Lachrimae Antiqua Nova
Lady Clifton’s Spirit
Pavana Lachrimae Amantis
A Galliard

Prelude
Pavana Lachrimae Tristes
Mrs. White’s Nothing
Pavana Lachrimae Verae
Sir John Souch’s Galliard

Giovanni Girolamo Kapsperger (1580–1651)
Toccata 1
Gagliarda 5
Toccata 7
Gagliarda 12


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona patronów festiwalu

Dziczka – Gdzieś ty, duszo, wędrowała

Dziczka

Gdzieś Ty, Duszo, wędrowała

Na program koncertu Gdzieś ty, duszo, wędrowała składają się ludowe pieśni żałobne zaczerpnięte z nagrań autentycznych wykonawców z obszaru Ukrainy Wschodniej, Polesia, a także Północnego Podlasia (częściowo w granicach współczesnej Polski), głównie z badań terenowych prowadzonych przez liderkę zespołu. W tradycji ludowej pieśni żałobne wykonywano  zarówno w cerkwi, jak i poza świątynią, znajdując w nich ukojenie i nadzieję. Tematykę większości stanowią motywy biblijne (m.in. Sąd Ostateczny, Raj i Piekło) lub apokryfy powstałe w tradycji ustnej i przekazywane z pokolenia na pokolenie wśród ludu. Pieśni opowiadają o wędrówkach duszy po śmierci, o pokucie i snują rozważania o życiu człowieka, śmierci, miłości i świecie.

Muzyka ludowych pieśni żałobnych, a także sposób ich wykonywania są zróżnicowane: czasami przypomina cerkiewną, czasami jest bardziej w stylu pieśni obrzędowych lub lirycznych.

Program:

Lecą gołębie, lecą bielutkie / Летять голуби, летять бєлиє

Oj, Boże mój miły / Ой Боже мій милий

Wszystkim słońce świeci / Для всєх сонце свєтіт

Oj, wyjdę ja na syjońską górę / Ой вийду на Сіонську гору

Pamiętajcie, bracia, siostry / Поминайте, браття сьостри

Siedzą ludzie za stołami / Сидять люди за столами

Wyleciała dusza z ciała / Вилетіла душа душа з тєла

Oj, czego ty płaczesz, duszo umęczona / Ой чого ти плачеш душа утомлєнна

Zstąpił na ziemię sam Pan Bóg z nieba / Ізійшов же сам Господь із неба

Pamiętajcie, ludzie, we wszelaki czas o śmierci / Помишляйте человєци всякий час о смерті

Wszystkim słońce świeci, tylko mnie już nie / Для всєх сонце свєтіт, а для мєня нєт

Ta droga jest szczęśliwą / Щасливая тая путь


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona patronów festiwalu

Tasto Solo – Modlitwy maryjne o zmroku

Tasto Solo

Modlitwy maryjne o zmroku. XV-wieczna muzyka nabożna ku czci Maryi Dziewicy

Późne średniowiecze było dla Europy okresem istotnych historycznych przemian, rozwoju, kulturalnej wymiany i odkryć, w którym postęp i nowoczesność trwały w ciągłym dialogu z przeszłością. Choć sztuka, architektura i literatura tamtych czasów stały się ważnym dziedzictwem współczesności, muzyka XIV i XV wieku pozostaje niemal zupełnie nieznana dzisiejszej publiczności.

Na przełomie XIII i XIV wieku, na skutek przejścia od stylu Ars Antiqua do Ars Nova, pojawiły się dwa istotne elementy nowożytnej konstrukcji muzyki zachodniej: notacja menzuralna – nowy system zapisu i odczytywania rytmu oraz krystalizacja kontrapunktu, ustanawiającego polifonię – sztuka nachodzących na siebie dźwięków i melodii – główna cecha przyszłego europejskiego języka muzycznego.

Na przestrzeni XV wieku muzyczny wymiar liturgii osiągnął swój szczytowy poziom. Obok dialogu pomiędzy jednogłosowym śpiewem chorałowym a polifonią, jak nigdy dotąd rozkwitło współwystępowanie partii wokalnych i instrumentalnych – czemu towarzyszył rozwój instrumentów i powstawanie nowych kompozycji instrumentalnych. Stało się tak zwłaszcza dzięki zastosowaniu alternatim, czyli praktyki naprzemiennego wykonywania w liturgii wersetów wokalnych i ich instrumentalnych wersji. Na przykład w imponującym Kodeksie Buxheimera (skopiowanym około 1460 r.) zachowało się blisko sto pięćdziesiąt dzieł związanych z tą praktyką, podobnie jak w wielu innych fragmentach rękopisów odnalezionych na ziemiach germańskich, które oprócz innych kompozycji zawierają nawet ćwiczenia na instrumenty klawiszowe i inne.

Nie może dziwić, że centralne miejsce w tym repertuarze zajmowała pobożność maryjna. W późnym średniowieczu nastąpił imponujący wzrost praktyk religijnych związanych z Najświętszą Maryją Panną. Skomponowano muzykę codziennych prywatnych modlitw czy nabożeństw – dobrym przykładem jest chociażby antyfona „Salve” towarzysząca Nieszporom – oraz inne antyfony maryjne śpiewane na zakończenie komplety.

Koncert, którego program powstał specjalnie na zamówienie Musica Divina, prezentuje bogaty wybór maryjnych dzieł sakralnych i paraliturgicznych XV wieku: śpiew chorałowy, opracowania alternatim, motety, pieśni nabożne, preludia i utwory instrumentalne oparte na melodiach chorałowych oraz fragmenty komplety zawierające polifoniczne wersje antyfon Ave Regina caelorum, Salve Regina i Regina Caeli. W ostatniej części programu zaprezentowane zostaną kompozycje wokalne i instrumentalne pochodzące z polskich źródeł, zrealizowane w ramach nowego projektu Tasto Solo. Śpiewnik głogowski (Glogauer Liederbuch) – oryginalnie nie był pojedynczym tomem, jest to najstarszy zachowany zespół ksiąg trzyczęściowych – to z pewnością jeden z najwspanialszych i najbogatszych europejskich zbiorów muzycznych końca XV wieku. Skopiowane około 1480 roku zestawienie wydaje się mieć związek z postacią Martina Rinkenberga, opata klasztoru w Żaganiu, jednego z najważniejszych ówczesnych ośrodków sakralnych na Śląsku. Kroniki klasztorne donoszą, jak Rinkerberg, człowiek późnego średniowiecza, pragnąc rozwijać kult Najświętszej Maryi Panny, patronki swojej wspólnoty, wprowadził do powszechnej praktyki muzykę polifoniczną – „cantica mensuralia” – śpiewając Ave Regina caelorum „cum tenore discanto et contratenor”.
Guillermo Pérez

Program:

Redeuntes in D Anonim [Buxheimer Codex (ca. 1460)]

Te lucis mel. greg. z komplety

Kyrie angelicum I Anonim [Buxheimer Codex]

Entrepris suis Bartolomeo Bruolo (fl. 1430)

Beata viscera mel. greg.

Sanctus Anonim [Winsum MS (ca. 1450)]

Ave Regina caelorum Walter Frye (fl. 1450)


Redeuntes in F Anonim [Buxheimer Codex]

Ave Maria mel. greg.

Sub tuam protectionem John Dunstaple (c. 1390–1453)

Paumgartner Anonim [Lochamer MS (ca. 1450)]

Virginalis flos vernalis Anonim [Lochamer MS]


Salve Regina mel. greg. & The Colmar Fragment (ca. 1480)

Kyrie Angelicum II Anonim [Buxheimer Codex]

O beata Maria Johannes Pullois (fl. 1450) [Schedel MS (ca. 1460)]

Virginem mire pulchritudinis Anonim [Kras MS (ca. 1430)]

Bonus tenor Anonim [Wroclaw IF687 (ca. 1440)]


Salva nos, Domine mel. greg. z komplety

Nunc dimittis mel. greg. z komplety

Fantasia I Anonim [Śpiewnik głogowski (ca. 1480)]

Regina caeli Anonim [Śpiewnik głogowski]

Fantasia II Anonim [Śpiewnik głogowski]

Regina caeli z komplety Anonim [Śpiewnik głogowski]


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona patronów festiwalu

Domus Artis – Podczas snu nas osłaniaj…

Domus Artis

Podczas snu nas osłaniaj…

W Liturgii Godzin kompletę należy odmawiać przed nocnym odpoczynkiem na koniec dnia. Modlitwę tę rozpoczyna werset Deus in adiutorium meum intende (Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu), zawierający pilną prośbę o pomoc Bożą, po niej następuje rachunek sumienia będący podsumowaniem minionego dnia oraz błaganiem o przebaczenie i miłosierdzie za popełnione grzechy. Całość wieńczy antyfona do Dziewicy Maryi z prośbą o wstawiennictwo i pomoc. W modlitwie komplety nie powinno zabraknąć ciszy pozwalającej wiernym na nawiązanie dialogu z Bogiem i medytację.

Program zaprezentowany przez zespół Domus Artis podczas Musica Divina ilustruje charakterystyczne walory i atmosferę właściwą Completorium. Struktura koncertu opiera się na Missa Quarti toni hiszpańskiego kompozytora Tomása Luisa de Victorii (1548-1611), skomponowanej w modusie hipofrygijskim.

W XVI wieku teoretycy przypisywali modusom cechy afektywne. Podczas komponowania należało przede wszystkim wybrać tryb zgodnie z tekstem, który ma zostać umuzyczniony. Tryb hipofrygijski ma aspekty retoryczne ściśle powiązane z kompletą. Jak opisują różni teoretycy, w tym Vicentino, Agricola, Glareanus i Zarlino, tryb hipofrygijski oddaje naturę spoczynku, bezruchu, spokoju, uwielbienia, miłości, kontemplacji, a co za tym idzie, pewnej melancholii, smutku i błagania. Podczas koncertu Msza de Victorii zarysuje tę atmosferę, a pozostałe punkty repertuaru dobarwią ją w sposób bardziej bezpośredni w pieśniach, villancicos, motetach i antyfonach kompozytorów takich jak Vásquez, Mudarra, Ceballos, Pedro de Cristo, Guerrero i Morales.

Program:

Veni Domine et noli tardare [a 5] Francisco Guerrero (1528–1599) [Sacrae cantiones, Seville, 1555]

Missa Quarti toni: Kyrie Tomás Luis de Victoria (1548–1611) [Missarum, Liber secundus, Rome, 1592]

La Canción del Emperador: Mille regres Josquin des Prés (ca. 1450/55–1521) / Luis de Narváez (ca. 1500 – 1552) [El tercero libro del Delphin, Valladolid, 1538]

Missa Quarti toni: Gloria Tomás Luis de Victoria

Estas noches atán largas Anonim [Cancionero de Uppsala, Venice, 1556]

Por ásperos caminos Alonso Mudarra (c. 1510–1580) [Libro tercero de musica, Seville, 1546]

Missa Quarti toni: Credo Tomás Luis de Victoria

Sana me Domine Juan Vásquez (c. 1500–c. 1560) [Agenda defunctorum, Montedosca, 1556]

— przerwa —

Antyfona Salva nos, Domine, vigilantes mel. greg.

Recuerde al alma dormida Alonso Mudarra [Libro tercero de musica]

Virgo prudentissima Pedro de Cristo (c. 1550–1618) [P-Cug MM 0053, f. 3v–4]

Missa Quarti toni: Sanctus et Benedictus Tomás Luis de Victoria

Fantasia III Luis Milán (c. 1500–c. 1561) [El Maestro, Valencia, 1536]

Si la noche haze escura Anonim [Cancionero de Uppsala]

Amargas horas Rodrigo de Caballos (ca. 1525/30–1591) [Cancionero de Medinaceli, f. 10v–11]

Regina caeli laetare Cristóbal Morales (ca. 1500–1553) [E-Tc Ms. 21, f. 27v–29]

Missa Quarti toni: Agnus Dei Tomás Luis de Victoria


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona patronów festiwalu