Ensemble Organum & SCMC – Codex Callixtinus

Ensemble Organum & Schola Cantorum Minorum Chosoviensis

Codex Callixtinus – Ad secundas vesperas Beati Jacobi

Ibi barbare gentes
omnium mundi climatum
catervatim occurrunt,
munera laudis
Domino deferentes,
Alleluia!

Obce narody spieszą tam
z całego świata,
przynosząc ze sobą
dary uwielbienia
dla Pana.
Alleluja!

Od IX w. św. Jakub Większy Apostoł był otoczony czcią wiernych kościoła zachodniego, którzy z wielką żarliwością modlili się za jego wstawiennictwem. Także dzisiaj, ludzie z całej Europy pielgrzymują Camino de Santiago – Drogą św. Jakuba, prowadzącą do Santiago de Compostela w północno-zachodniej Hiszpanii, gdzie znajduje się grób świętego i największe poświęcone mu sanktuarium. Przez wieki ważnym elementem kultu św. Jakuba była muzyka, zarówno liturgiczna, jak i ta, która towarzyszyła pielgrzymom podczas drogi.
Z czasem repertuar ten popadł w zapomnienie, aż do 1998 roku, kiedy Marcel Pérès z zespołem rozpoczął szeroki program związanych z nim badań, publikacji i rozpowszechniania, mający na celu powszechne zwiększenie wiedzy na temat muzyki XII wieku, czyli okresu rozkwitu kultu świętego Apostoła.
Pochodzenie i charakter pobożności związanej ze św. Jakubem opisane są w XII-wiecznym rękopisie należącym do katedry w Santiago de Compostela, tzw. Codex Calixtinus. Kodeks jest w istocie kompilacją pięciu ksiąg, a jego nazwa pochodzi od imienia papieża Kaliksta II (1119-1124), któremu przypisuje się skład hagiograficznej części zbioru. Dzieło to powstało prawdopodobnie w Vézelay w połowie XII w. i zostało przekazane Santiago de Compostela.
Muzyka Codex Calixtinus jest kompilacją różnorodnych utworów powstałych w ważnych miejscach na szlaku pielgrzymkowym. Reprezentuje bogactwo stylów muzycznych panujących wówczas w tych częściach Europy. Utwory polifoniczne są bardzo zbliżone stylistycznie do repertuarów organum z Akwitanii i Paryża, znanych nam głównie ze źródeł XIII-wiecznych.
Dzisiejszy koncert jest rekonstrukcją drugich Nieszporów święta św. Jakuba. Stanowi on pierwszy krok w długofalowej współpracy Ensemble Organum i Scholi Cantorum Minorum Chosoviensis wokół praktyki wykonawczej Codex Calixtinus.
Marcel Pérès

Program:

Ad superni regis decus

Antiphona
Inmisit inquit Herodes
Psalmus
Dixit Dominus

Antiphona
His qui obtullerat
Psalmus
Laudate pueri Dominum

Antiphona
Ducti sunt inquit
Psalmus
Credidi propter quod

Antiphona
Cum ducerentur in via
Psalmus
In convertendo Dominus

Antiphona
At Jacobus parumpter
Psalmus
Domine probasti me

Conductus
Vox nostra resonet

Capitulum

Reponsorium in organo
O Adiutor omnium seculorum

Conductus
Ad honorem Regi summi

Hymnus
Felix per omnes dei plebs

Versiculus in organo
Ora pro nobis Beate Jacobe

Conductus
Nostra phalens plaudat leta

Antiphona
Honorabilem eximii patroni nostri
Magnificat

Benedicamus Domino

Hymnus
Dum Pater Familias


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona partonów festiwalu

Byzantion - Nieszpory na święto Zaśnięcia NMP

Adrian Sîrbu // Byzantion

Nieszpory na święto Zaśnięcia NMP w prawosławnym rycie bizantyjskim

Program:

Oprócz Wielkiego Postu, tradycja bizantyjska ma trzy inne okresy pokuty związane z głównymi świętami. Jednym z nich jest Post Zaśnięcia, który trwa od 1 do 14 sierpnia i jest najsurowszym z nich: wyklucza spożycie mięsa, nabiału, ryb, wina i oliwy. Święto Zaśnięcia to jedno z dwunastu głównych świąt obrządku bizantyjskiego i jest obchodzone z niezwykłą pobożnością. Z liturgicznego punktu widzenia, święto poprzedza jeden dzień przedświąteczny i następuje po nim osiem dni poświątecznych, podczas których celebrowane są tajemnice cudownej śmierci Maryi i jej chwalebnego wniebowzięcia.

Nieszpory święta, celebrowane z litiją (nabożeństwem za zmarłych), wielokrotnie wypraszają wstawiennictwo Matki Bożej: Pani, nie zapominaj o więzach pokrewieństwa z tymi, którzy z wiarą wspominają Twoje najświętsze Zaśnięcie.

Właśnie one stały się kanwą programu bardzo wyczekiwanego w Krakowie, rumuńskiego chóru prawosławnego Byzantion, który po raz pierwszy zaśpiewa na Musica Divina.


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona partonów festiwalu

Capella Sanctæ Crucis - Viva Agostino!

Capella Sanctæ Crucis

Viva Agostino!
Nieszpory o św. Augustynie ze źródeł klasztoru Santa Cruz w Coimbrze

Program:

Motet Salve gemma confessorum
Dom Brás (✝︎1582)

Invitatorium Deus in adjutorium
greg.

Antyfona I Laetare mater nostra Jerusalem
greg.

Psalm I Dixit Dominus
Pedro de Cristo (1550-1618)

Antyfona I vilancico: Competian el sol y la aurora
Anonyme (1650)

Antyfona II Hujus mater devotíssima
greg.

Psalm II Confitebor Tibi
Pedro de Cristo

Antyfona II Tento 3º tom
Anonim (1600)

Antyfona III Distulite tamen
greg.

Werset Entrada de 8º tom
Anonim (1600)

Psalm III Beatus vir (8º tom)
Pedro de Cristo

Antyfona III vilancico: Dizid me qual de los dos
Anonim (1647)

Antyfona IV Surgens auten
greg.

Psalm IV Laudate pueri
Pedro de Cristo

Antyfona IV vilancico: Aqui puesto de rodillas
Anonim (1647)

Antyfona V Inventus igitur
greg.

Werset Entrada 7º Tom
Anonim (1600)

Psalm V Laudate Dominum
Pedro de Cristo

Antyfona V vilancico: Canten alegres los angeles
Anonim (1645)

Hymn Magne Pater Augustine
Anonim (1645-1648)

Verso do 1º tom
Dom Jorge (1600)

Antyfona VI Adest nobis dies celebris
greg.

Magnificat (1º tom)
Anonim (1610-1620)

Antyfona VI vilancico: Amor dibino
Anonim (1647)

Oratio Concertado a 3
Fr. Theotónio da Cruz

Benedicamus Domino
Pedro de Cristo


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona partonów festiwalu

Trio Mediæval & Catalina Vicens - An Old Hall Vespers

Trio Mediæval & Catalina Vicens

An Old Hall Vespers: Chorał i motety średniowiecznej Anglii oraz islandzkie antyfony i psalmy

Program:

Responsorium
z Nieszporów o św. Torlaku (XIV w., Islandia)

Nesciens Mater
Thomas Bittering (XV w.)

Kyrie Rex summo
greg.

Gloria
Aleyn (ok. 1400)

Stella caeli
John Cooke (ok 1385 – 1442)

Antyfona i psalmy 1-3
z Nieszporów o św. Torlaku (XIV w., Islandia)

Pia Mater
Anonim (początek XV w.)

Beata dei genitrix
Thomas Damettan (ok. 1385-1442)

Ave Regina
John Cooke (ok. 1385-1442)

Ave Regina Caelorum
Leonel Power (ok. 1370 – 1445)

Regali ex progenie
Fonteyns (początek XV w.)

Regina Caeli
greg.

Regina Caeli
Anonim (XV w.)

Beata progenies
Leonel Power

Antyfona i psalmy 6. i 5.
z Nieszporów o św. Torlaku (XIV w., Islandia)

Opracowanie islandzkich antyfon i psalmów: Trio Mediaeval.
Interludia: Catalina Vicens.

Trio Mediæval i Catalina Vicens sięgają po muzykę z Oficjum św. Torlaka, a konkretnie Nieszpory – antyfony i psalmy poświęcone świętemu, który zmarł 23 grudnia 1193 r. po życiu pobożnym i pełnym cudownych przygód.
Nigdy nie dowiemy się, jak pierwotnie brzmiała ta muzyka, a zmierzenie się z tym problemem przez Trio jest typowe dla ich długoletniego, twórczego zaangażowania w ruch muzyki dawnej. Spontaniczna polifonia i dyskretne wsparcie instrumentalne ożywiają melodię, zachowując jednocześnie ducha oryginału.
Tak zwany Rękopis Old Hall pochodzi z początku XV wieku i jest największym zachowanym zbiorem późnośredniowiecznej muzyki angielskiej. Zaskakujące jest to, że wykonania wczesnej polifonii – części mszy i motetów – są dziś stosunkowo rzadkie. Większość muzyki w zbiorze została skomponowana na trzy głosy, podczas gdy preferowany skład współczesnych zespołów wokalnych muzyki dawnej to cztery lub więcej głosów. To sprawiło, że do tej pory żaden z obecnych profesjonalnych żeńskich zespołów wokalnych nie poświęcił uwagi temu rękopisowi – jednemu z najważniejszych źródeł w całym średniowiecznym kanonie. Wczesna historia rękopisu jest owiana tajemnicą i nic nie wiadomo o tym, jak, kiedy i gdzie ta muzyka funkcjonowała w praktyce. Istnieją jednak przesłanki, że zawiera utwory wykonywane podczas bitwy pod Azincourt w 1415 r. oraz na ślubie króla Henryka V i Katarzyny de Valois, który odbył się pięć lat później. Dwa dzieła są autorstwa Roya Henry’ego, który najprawdopodobniej powinien być utożsamiany z samym królem Henrykiem.


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona partonów festiwalu

Anna-Liisa Eller – Dźwięki niebios

Anna-Liisa Eller

Dźwięki niebios

Program:

Aria
David Kellner (1670–1748)

Aria detta la Frescobalda
Girolamo Frescobaldi (1583–1643)

Rosenkranz-Sonaten No 1 L’Annunciazione
Heinrich Ignaz Franz von Biber (c. 1644 – 1704)

Pulchra es amica mea
Giovanni Pierluigi da Palestrina (c. 1525 – 1594) dyminucja: Francesco Rognoni Taeggio (? – po 1626)

Präludium
Girolamo Frescobaldi

Toccata per le levatione
Girolamo Frescobaldi

Campanella
David Kellner

L’Entretien des Muses
Jean-Philippe Rameau (1683–1764)

Laudate Dominum KV 339 Vesperæ Solennes de Confessore, Salzburg, 1780
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)

Les Sylvains
Robert de Visée (1655–1732/1733) / François Couperin (1668–1733)


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona partonów festiwalu

SCMC | Liberator Hominis

Schola Cantorum Minorum Chosoviensis

Liberator Hominis

Program:

Antiphona: Hec est dies
Kyrie – Magne Deus potentie (a 2)
Resp. I: Angelus Domini descendit de celo
Resp. III: Dum transisset sabbatum
Surrexit Cristus (a 2)
Resp. VI: Expurgate vetus fermentum
Resp. VII: Virtute magna reddebant apostoli
Surrexit Cristus (a 3)
Resp. X: Ecce vicit Leo de tribu Iuda
Resp. XI: Surrexit Dominus de sepulcro
Resp. XII: Et valde mane una sabbatorum
Benedicamus Domino (a 2)
Hymnus: Ad cenam Agni providi
Ite missa est – Filii Dei benedicti (a 2)
Antiphona: Regina celi
Przez Twoje święte zmartwychpowstanie
Conductus: Omnia beneficia (a 4)

Wykonanie paschalnego repertuaru zaczerpniętego z dawnej, cysterskiej Liturgii Godzin znakomicie wpisuje się w tematykę tegorocznej odsłony Musica Divina, dlatego tym koncertem chcemy zapowiedzieć wszystko to, co będzie działo się w sierpniu i zaprosić wszystkich chętnych do włączenia się w ideę Festiwalu Społecznego.

Wielokrotnie informowaliśmy o tym, jak trudnym zadaniem jest utrzymanie bezpłatnego dla publiczności festiwalu na najwyższym poziomie wykonawczym. Sporym wyzwaniem jest zachowanie dotychczasowej formuły (5 lub 6 koncertów) oraz wydarzeń towarzyszących. W zasadzie co roku jesteśmy zmuszeni przekazywać naszym słuchaczom niepokojące informacje o braku dotacji z Ministerstwa Kultury lub o przeróżnych trudnościach ze zdobyciem publicznych środków na realizację naszej misji.

Dlatego tym większy nacisk kładziemy na rozwój idei oddolnego wsparcia dla Musica Divina. Jesteśmy pewni, że to jedyna droga do zapewnienia temu wydarzeniu długiej i bogatej historii.

Koncert Scholi Cantorum Minorum Chosoviensis jest więc z jednej strony znakomitą okazją do świętowania jej jubileuszu (25, a w zasadzie to już 26 lat istnienia!), a z drugiej do zaprezentowania Musica Divina tym wszystkim, którzy jeszcze Festiwalu nie znają, a być może chcieliby się z nim związać na dłużej – zarówno jako słuchacze, jak i jego patroni. Z tego powodu serdecznie prosimy o przekazywanie informacji o koncercie-prologu tym wszystkim, którym chcą Państwo przedstawić sam Festiwal i nowatorską formułę jego utrzymania. Im więcej nowych słuchaczy przyciągniemy, tym większa szansa na poszerzenie grona patronów!


Dzięki idei Festiwalu Społecznego, Musica Divina ma szansę stać się pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie, darmowym wydarzeniem dla szerokiej publiczności, finansowanym dzięki regularnym wpłatom Darczyńców.

Dołącz do grona partonów festiwalu