Urodzony w Barcelonie w 1980 roku Guillermo Pérez jest dyrygentem, badaczem, specjalistą od dawnych instrumentów klawiszowych i uznanym wirtuozem gry na organetto, ikonicznym i wyrazistym portatywie popularnym w XIV i XV wieku. Założyciel i dyrektor artystyczny Tasto Solo, współpracuje także z niektórymi z najsłynniejszych zespołów muzyki dawnej, wśród których wymienić należy Hespèrion XXI Jordiego Savalla, Micrologus, Diabolus in Musica i Mala Punica, czego owocem są liczne nagrania powstałe na przestrzeni ostatnich lat. Prowadził wykłady i kursy mistrzowskie w wielu instytucjach europejskich, tworząc programy edukacyjne i otwierając nowe klasy muzyki średniowiecznej w Koninklijk Conservatorium w Brukseli, CIRMA w Moissac, Konserwatorium Muzycznym w Gironie w Hiszpanii i Centro Studi Europeo di Musica Medievale w Spello. Obecnie wykłada muzykę renesansową w Konserwatorium w Tuluzie we Francji. Wraz z włoskim organmistrzem Walterem Chinaglią (re)konstruuje średniowieczne i wczesnorenesansowe modele organetti i organów. W 2012 roku powołali do życia wyjątkowe organy zaprojektowane przez Leonarda da Vinci w 1503 roku i zachowane w jednym z jego osobistych notatników, Codex Madrid II z Biblioteca Nacional de España.
Śpiewnik głogowski (znany także jako „Partesy żagańskie”). Nie jest to właściwie pojedynczy tom, ale najstarszy zachowany wolumin spośród trzech ksiąg głosowych (Contratenor) – jeden z najwspanialszych i najbogatszych europejskich zbiorów muzycznych końca XV wieku.
Skopiowane około 1480 roku zestawienie 292 kompozycji na różne okazje wiązane jest współcześnie z postacią Martina Rinkenberga, opata klasztoru w Żaganiu – jednego z najważniejszych ówczesnych ośrodków sakralnych na Śląsku.
Kroniki klasztorne donoszą, jak Rinkerberg, człowiek późnego średniowiecza, pragnąc rozwijać kult Najświętszej Maryi Panny, patronki swojej wspólnoty, wprowadził do użytku muzykę polifoniczną – „cantica mensuralia” – śpiewając Ave Regina caelorum „cum tenore discanto et contratenor” – na trzy głosy: „Discantus”, „Tenor” oraz „Contratenor”.
