7 sierpnia 2024 | 20:30
Bazylika Świętej Trójcy
ul. Stolarska 12 | Kraków
fot. Innsbrucker Festwochen der Alten Musik
Późne średniowiecze było dla Europy okresem istotnych historycznych przemian, rozwoju, kulturalnej wymiany i odkryć, w którym postęp i nowoczesność trwały w ciągłym dialogu z przeszłością. Choć sztuka, architektura i literatura tamtych czasów stały się ważnym dziedzictwem współczesności, muzyka XIV i XV wieku pozostaje niemal zupełnie nieznana dzisiejszej publiczności.
Na przełomie XIII i XIV wieku, na skutek przejścia od stylu Ars Antiqua do Ars Nova, pojawiły się dwa istotne elementy nowożytnej konstrukcji muzyki zachodniej: notacja menzuralna – nowy system zapisu i odczytywania rytmu oraz krystalizacja kontrapunktu, ustanawiającego polifonię – sztuka nachodzących na siebie dźwięków i melodii – główna cecha przyszłego europejskiego języka muzycznego.
Na przestrzeni XV wieku muzyczny wymiar liturgii osiągnął swój szczytowy poziom. Obok dialogu pomiędzy jednogłosowym śpiewem chorałowym a polifonią, jak nigdy dotąd rozkwitło współwystępowanie partii wokalnych i instrumentalnych – czemu towarzyszył rozwój instrumentów i powstawanie nowych kompozycji instrumentalnych. Stało się tak zwłaszcza dzięki zastosowaniu alternatim, czyli praktyki naprzemiennego wykonywania w liturgii wersetów wokalnych i ich instrumentalnych wersji. Na przykład w imponującym Kodeksie Buxheimera (skopiowanym około 1460 r.) zachowało się blisko sto pięćdziesiąt dzieł związanych z tą praktyką, podobnie jak w wielu innych fragmentach rękopisów odnalezionych na ziemiach germańskich, które oprócz innych kompozycji zawierają nawet ćwiczenia na instrumenty klawiszowe i inne.
Nie może dziwić, że centralne miejsce w tym repertuarze zajmowała pobożność maryjna. W późnym średniowieczu nastąpił imponujący wzrost praktyk religijnych związanych z Najświętszą Maryją Panną. Skomponowano muzykę codziennych prywatnych modlitw czy nabożeństw – dobrym przykładem jest chociażby antyfona „Salve” towarzysząca Nieszporom – oraz inne antyfony maryjne śpiewane na zakończenie komplety.
Koncert, którego program powstał specjalnie na zamówienie Musica Divina, prezentuje bogaty wybór maryjnych dzieł sakralnych i paraliturgicznych XV wieku: śpiew chorałowy, opracowania alternatim, motety, pieśni nabożne, preludia i utwory instrumentalne oparte na melodiach chorałowych oraz fragmenty komplety zawierające polifoniczne wersje antyfon Ave Regina caelorum, Salve Regina i Regina Caeli. W ostatniej części programu zaprezentowane zostaną kompozycje wokalne i instrumentalne pochodzące z polskich źródeł, zrealizowane w ramach nowego projektu Tasto Solo. Śpiewnik głogowski (Glogauer Liederbuch) – oryginalnie nie był pojedynczym tomem, jest to najstarszy zachowany zespół ksiąg trzyczęściowych – to z pewnością jeden z najwspanialszych i najbogatszych europejskich zbiorów muzycznych końca XV wieku. Skopiowane około 1480 roku zestawienie wydaje się mieć związek z postacią Martina Rinkenberga, opata klasztoru w Żaganiu, jednego z najważniejszych ówczesnych ośrodków sakralnych na Śląsku. Kroniki klasztorne donoszą, jak Rinkerberg, człowiek późnego średniowiecza, pragnąc rozwijać kult Najświętszej Maryi Panny, patronki swojej wspólnoty, wprowadził do powszechnej praktyki muzykę polifoniczną – „cantica mensuralia” – śpiewając Ave Regina caelorum „cum tenore discanto et contratenor”.
Guillermo Pérez
Program:
Redeuntes in D Anonim [Buxheimer Codex (ca. 1460)]
Te lucis mel. greg. z komplety
Kyrie angelicum I Anonim [Buxheimer Codex]
Entrepris suis Bartolomeo Bruolo (fl. 1430)
Beata viscera mel. greg.
Sanctus Anonim [Winsum MS (ca. 1450)]
Ave Regina caelorum Walter Frye (fl. 1450)
Redeuntes in F Anonim [Buxheimer Codex]
Ave Maria mel. greg.
Sub tuam protectionem John Dunstaple (c. 1390–1453)
Paumgartner Anonim [Lochamer MS (ca. 1450)]
Virginalis flos vernalis Anonim [Lochamer MS]
Salve Regina mel. greg. & The Colmar Fragment (ca. 1480)
Kyrie Angelicum II Anonim [Buxheimer Codex]
O beata Maria Johannes Pullois (fl. 1450) [Schedel MS (ca. 1460)]
Virginem mire pulchritudinis Anonim [Kras MS (ca. 1430)]
Bonus tenor Anonim [Wroclaw IF687 (ca. 1440)]
Salva nos, Domine mel. greg. z komplety
Nunc dimittis mel. greg. z komplety
Fantasia I Anonim [Śpiewnik głogowski (ca. 1480)]
Regina caeli Anonim [Śpiewnik głogowski]
Fantasia II Anonim [Śpiewnik głogowski]
Regina caeli z komplety Anonim [Śpiewnik głogowski]