Catalina Vicens

Catalina Vicens

fot. Mirosław Chudy

Catalina Vicens – zaliczana do grona najciekawszych instrumentalistów w dziedzinie muzyki dawnej. Jej podejście do wykonawstwa opartego na wiedzy historycznej oraz badaniach muzykologicznych sprawiły, że stała się jednym z najbardziej wszechstronnych artystów i nauczycieli gry na dawnych instrumentach klawiszowych.
Catalina Vicens, pochodząca z Chile, swoją międzynarodową karierę rozpoczęła w młodym wieku. Mając zaledwie 20 lat, grała już w głównych salach koncertowych w ponad dziesięciu krajach Ameryki Północnej i Południowej. Studiowała fortepian współczesny w Instituto de Música de la P. Universidad Católica de Chile oraz klawesyn i średniowieczne instrumenty klawiszowe w Curtis Institute of Music w Filadelfii, w Musikhochschule Freiburg i Schola Cantorum Basiliensis.
Pracuje jako nauczyciel i badacz w Królewskim Konserwatorium w Brukseli, prowadzi także zajęcia i kursy mistrzowskie w wielu krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych, m.in w Oberlin Conservatory (USA), Longy School of Music Cambridge, Flint Antique Harpsichords Collection (USA), Horniman Museum (Wielka Brytania), Universität der Künste Berlin i Folkwang Universität der Künste Essen (Niemcy). Regularnie wykłada w Akademii Muzyki Dawnej w Lunenburgu (Kanada), na Kursie Muzyki Dawnej w Burg Fürsteneck oraz Międzynarodowym Festiwalu Organów Portatywnych (Niemcy), którego kuratorem jest od 2011 roku. Zasiada także w jury wielu konkursów, m.in: Jurow International Harpsichord Competition, Mechelen Harpsichord Competition, Dulwich Historical Keyboard Competition oraz Konkursu Klawesynowego Wanda Landowska in memoriam w Poznaniu.
Vicens regularnie występuje i nagrywa z zespołami muzyki średniowiecznej, renesansowej, barokowej i współczesnej w Europie i Ameryce Północnej. W 2013 roku założyła zespół Servir Antico, z którym prezentuje słuchaczom mniej znany repertuar i dziedzictwo intelektualne okresu humanistycznego (XIII-XVI w.).
Znana jest również ze współpracy z wyspecjalizowanymi budowniczymi instrumentów przy konstruowaniu prototypów opartych na źródłach historycznych. Inspiruje współczesnych kompozytorów do wykorzystywania instrumentów historycznych i dawania im nowego życia.